تاريخ : پنج شنبه 1393/5/30 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 34083
نخستین جلد مجموعه «منتخب الآثار من بحار الانوار» روانه بازار نشر شد

نخستین جلد مجموعه «منتخب الآثار من بحار الانوار» روانه بازار نشر شد

نخستین جلد مجموعه «منتخب الآثار من بحار الانوار» با موضوع «کتاب عقل و علم و جهل» به زبان عربی تحت اشراف حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نخستین جلد مجموعه «منتخب الآثار من بحار الانوار» با موضوع «کتاب عقل و علم و جهل» به زبان عربی تحت اشراف حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی به همت موسسه فقه اهل بیت علیهم السلام و انتشارات امام علی بن ابی طالب علیه السلام روانه بازار نشر شده است.
در مقدمه کتاب آمده است: علامه مجلسی وقتی مشاهده کرد که احادیث اهل بیت علیهم السلام در کتاب های مختلف پراکنده شده و دسترسی همگان به آنها دشوار و مضاف بر این در طول زمان امکان از بین رفتن آنها وجود دارد و منجر به خسارت بزرگی به اسلام و تشیع می شود تصمیم به جمع آوری این کتاب کرد. سپس از گروهی از علمای معاصر خود دعوت کرد که هر آنچه  حدیث از اهل بیت علیهم السلام در هر کتابی پیدا کردند برای او بیاورند. علامه مجلسی با عنایت خداوند متعال روایاتی از ۳۷۰ کتاب تشیع و ۴۱ کتاب از اهل تسنن در مجموعه خود جمع آوری کرده است.
در این کتاب به نکاتی چند اشاره شده است: نام کتاب«بحار الانوار» است و وصف «الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار علیهم السلام» را دارد؛  این روایات محدود به اهل بیت اطهار علیهم السلام نمی شود بلکه بسیاری احادیث  از جانب رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده و اهل بیت علیهم السلام راوی این احادیث هستند بلکه طبق سخنان اهل بیت علیهم السلام «إن کل ما نأتی به هو مما نطق به جدنا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم» همه آنچه که ما بیان می کنیم از جدمان نقل می کنیم.
و مهم تر آن که، قسمت قابل توجهی از این کتاب دربرگیرنده آیاتی از کلام الله مجید و تفسیر آن است؛ زیرا که علامه دارای ذوق سالم و عالی بوده و در هر فصل آیاتی مرتبط با همان فصل را آورده است و سپس به تفسیر این آیات پرداخته و هدف از این کار علامه عمل به حدیث ثقلین و جمع بین «کتاب الله» و «العترة» بوده است.
هدف و غایت علامه مجلسی جمع آوری روایات صحیح السند است و وارد شدن برخی روایات نادر و شاذ در این مجموعه به دور از ذهن نیست؛ بنابراین باید به استناد برخی اشخاص مغرض به این روایات اکتفا نکرد و به دنبال درستی و نادرستی آنها در کتاب های رجال از جهت سند رفت تا بتوان به این گونه روایات به طور صحیح عمل کرد، چرا که هر روایتی دارای درجه ای از سند مرسل، ضعیف، ثقه و غیره می باشد و این درجه گذاری در کتب اربعه نیز که اهمیت بسزایی در نزد شیعه دارد وجود دارد. قابل توجه این که خود علامه نیز در کتاب «مرآة العقول» که شرح اصول کافی است به احادیث بسیاری اشکال و نقد وارد کرده است.
در بخش دیگری از  مقدمه این کتاب می خوانیم: تشیع ادعایی ندارد که کتب اربعه ای که مهم ترین کتب شیعه هستند قابل نقد و اشکال نیستند بلکه هر روایتی باید از رهگذر کتب رجالی  دیده شود و درجه گذاری شود برخلاف بسیاری از علمای اهل تسنن که معتقدند «صحاح» آنها قابل نقد و اشکال نیست.
در این کتاب از تکرار روایات و احادیثی که کاربردی نیست اجتناب شده است و نظم کتاب به صورت به روز و طبق ملاک های معاصر صورت گرفته و سعی شده است که نسبت به برخی از روایات چشم پوشی شود و اگر علامه مجلسی به علل نامعلومی به شرح آنها نپرداخته پرداخته شود.
نخستین جلد مجموعه «منتخب الآثار من بحار الانور» با موضوع «کتاب عقل و علم و جهل» به زبان عربی تحت اشراف حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از سوی موسسه فقه اهل بیت علیهم السلام و انتشارات امام علی بن ابی طالب علیه السلام با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۵۹۱ صفحه روانه بازار نشر شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :