17
تفسير قرآن ناطق

فضيلت زيارت سيد الشهدا عليه السلام

ملاحظه احاديثى كه در باره فضيلت زيارت امام حسين عليه السلام آمده اند و مقايسه آنها با رواياتى كه در باره فضيلت زيارت ساير خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله وارد شده اند ، به روشنى نشان مى دهد كه زيارت ايشان ، بيش از ديگر اهل بيت عليهم السلام مورد توصيه و تأكيد است .
اين روايات ، نه تنها زيارت سيّد الشهدا عليه السلام را بافضيلت ترين كار و همانند زيارت خدا و پيامبر او توصيف مى نمايند ؛ بلكه تصريح مى كنند كه زيارت ايشان ، بر هر مؤمنِ معترف به امامت امامان عليهم السلام ، واجب است و كسى كه بتواند آن امام بزرگوار را در كربلا زيارت كند ، امّا سستى ورزد ، حقّى از حقوق خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله را ترك كرده است و با اين جفاكارى ، مورد عاقّ اهل بيت عليهم السلام واقع مى گردد و بدين سان ، از خيرات و بركات فراوانى محروم مى شود و از ايمان و عمرش كاسته مى گردد .
همچنين در بيان ثواب زيارت امام حسين عليه السلام ، برخى احاديث ، آن را برابر با پاداش به جا آوردن حجّ واجب و عمره پس از آن مى دانند و برخى ، معادل پاداش حج گزاردنِ كسى مى دانند كه موفّق به گزاردن حجّ واجب خويش نشده است ؛ بلكه شمارى از احاديث ، فضيلت زيارت امام حسين عليه السلام را بسيار بيشتر از اين و برابر با هزار حج ، شمرده شده اند . ۱

فضيلت زيارت ساير اهل بيت عليهم السلام

نكته قابل توجّه ، اين كه بر پايه حديثى كه شيخ صدوق از امام صادق عليه السلام نقل كرده ، فضيلتِ (ثوابِ) زيارت ساير اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله با فضيلت زيارت امام حسين عليه السلام ، برابر است . متن حديث ، چنين است :
مَن زارَ واحِدا مِنّا كانَ كَمَن زار الحُسينَ عليه السلام .۲

1.ر .ك : دانش نامه امام حسين عليه السلام ، بخش سيزدهم : زيارت امام حسين عليه السلام / رواياتى در باره برابر بودن زيارت امام حسين عليه السلام با حج و عمره .

2.ثواب الأعمال ، ص ۹۸ .


تفسير قرآن ناطق
16

تقسيم شده است . اين ، خبرى است كه ما داريم . شما چه خبر داريد؟
امام عليه السلام ، سپس رو به يارانش كرد و فرمود :
أَما لَو اُذِنَ لَهُم فِي الكَلامِ لَأَخبَرُوكُم أَنَّ خَيرَ الزّادِ التَّقْوى . 1 بدانيد كه اينان ، اگر اجازه سخن گفتن مى داشتند ، به شما خبر مى دادند كه : بهترين ره توشه ، پرهيزگارى است .

زيارت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام

از آن جا كه پيوند با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و خاندان پاك او ، بيشترين نقش را در سعادت و خوش بختى انسان در دنيا و آخرت دارد ، زيارت كردن آنان در حيات و مماتشان ، بيش از ديگران توصيه شده است . در حديث است كه امام حسين عليه السلام از جدّش پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پرسيد :
يا أَبتَاهُ! ما لِمَنْ زارَكَ؟پدر جان! كسى كه شما را زيارت كند ، چه [پاداشى] خواهد داشت ؟
پيامبر صلى الله عليه و آله ، در پاسخ فرمود :
يا بُنَىَّ! مَنْ زارَنى حَيّا وَ مَيِّتا أَو زارَ أَباكَ أَو زارَ أَخاكَ أَو زارَكَ كانَ حَقّا عَلَىَّ اَن أَزُورَهُ يَومَ القِيامَةِ وَاُخَلِّصَهُ مِنْ ذُنُوبِهِ .۲پسركم! هر كه زنده و مُرده من يا پدرت يا برادرت يا تو را زيارت كند ، بر من است كه در روز قيامت ، ديدارش كنم و او را از گناهانش نجات دهم .
همچنين از امام صادق عليه السلام روايت شده كه فرمود :
مَن زارَنا فى مَماتِنا فَكَأَنَّما زارَنا فى مَحيانا .۳هر كه پس از درگذشتمان ، ما را زيارت كند ، چنان است كه در زمان زنده بودنمان ، ما را زيارت كرده است .

1.نهج البلاغة ، حكمت ۱۳۰ .

2.الكافى ، ج ۴ ، ص ۵۴۸ ، ح ۴ .

3.المزار ، مفيد ، ص ۲۰۱ ، ح ۳ .

  • نام منبع :
    تفسير قرآن ناطق
    المساعدون :
    غلامعلي، احمد
    المجلدات :
    1
    الناشر :
    دارالحدیث للطباعة و النشر
    مکان النشر :
    قم المقدسة
    تاریخ النشر :
    1429 ق/1387 ش
    الطبعة :
    الاولي
عدد المشاهدين : 106109
الصفحه من 684
طباعه  ارسل الي