295
سياست نامه امام علي (ع)

خطبه بخواند كه بُردها را بر تن حسن و حسين عليهماالسلام ديد. فرستاده اى نزد من و حسن و حسين عليهماالسلامفرستاد و پرسيد: «اين بُردها چيست؟».
عبد اللّه بن ابى سفيان گفت: زميندارى از زمينداران منطقه سواد ، براى من و حسين عليه السلام فرستاده است.
مى گويد: آنها را گرفت و در بيت المال گذاشت. ۱

۲۷۱.امام باقر عليه السلام :على عليه السلام در كوفه ، لباس هايى را ميان مردم تقسيم كرد و در ميان آنها پالتويى كلاهدار از جنس ابريشم بود. حسن عليه السلام ، آن را درخواست كرد ، ولى [ على عليه السلام ]امتناع ورزيد كه به وى بخشد و آن را ميان مسلمانان ، به قرعه گذارد و به جوانى همْدانى افتاد. جوان همدانى ، [لباس را پوشيد] و بازگشت .
به وى گفتند: حسن عليه السلام ، آن را از پدرش درخواست كرد ، ولى به وى نداد.
آن گاه همدانى آن را براى حسن عليه السلام فرستاد و او پذيرفت ۲ . ۳

5 / 15 ـ 2

امّ كلثوم

۲۷۲.الاختصاص:براى على عليه السلام از بصره ، از غوّاصى دريا هديه اى آوردند كه قيمت آن معلوم نبود. دخترش امّ كلثوم به وى گفت: اى امير مؤمنان! آيا به عنوان

1.تاريخ دمشق : «ترجمة الإمام على عليه السلام » ، تحقيق محمد باقر المحمودى (۳ / ۱۸۲ / ۱۲۲۳) .

2.قرب الإسناد : ۱۴۸ / ۵۳۷ ، بحار الأنوار : ۴۱ / ۱۰۴ / ۴ .

3.امام على و حسن و حسين عليهم السلام همه معصوم اند و خطا و اشتباه، هيچ گاه از آنان سر نمى زند، همچنان كه كارهاى مخالف يكديگر انجام نمى دهند و يكديگر را تخطئه نمى كنند . از اين رو، اگر با روايتى مواجه شديم كه با عصمت آنان ناسازگار بود و توجيه عقلانى برنمى داشت، كنار گذارده مى شود . به نظر مى رسد اين روايت، جاى درنگ دارد، بويژه كه در سند ، بشر ابوالبخترى آمده است كه از لحاظ روايت ، فردى است ضعيف و روايت هايى كه به تنهايى نقل كرده، مردود است . البته مى توان توجيهى عمومى براى اين گونه روايات ارائه كرد كه درخواست سهم اضافى هدف اصلى نبوده، بلكه مى خواسته اند نمونه اعلاى حكومت اسلامى را عرضه بدارند و اين كه در اين حكومت، در مصرف بيت المال، هيچ كس را بر ديگرى امتيازى نيست، حتى براى امام حسن عليه السلام .


سياست نامه امام علي (ع)
294

چنين غذايى مى خوريد ، حال آن كه در رُحبه ۱ [ خوردنى هاى] گوناگون است؟
گفتند: از امير مؤمنان غافلى! ۲

۲۶۸.شرح نهج البلاغة ـ به نقل از خالد بن معمر سدوسى ـ خطاب به علباء بن هيثم ـ :چه توقّع دارى از مردى كه خواستم تا در سهم حسن و حسين عليهماالسلام، چند درهم اندك بيفزايد ، شايد بدان وسيله ، كاستى هاى زندگى را جبران كنند، ولى امتناع ورزيد و خشمگين شد و انجام نداد. ۳

۲۶۹.فضائل الصحابة ـ به نقل از ابو صالح ـ :بر اُمّ كلثوم ، دختر على عليه السلام وارد شدم . او پشت پرده اى كه ميان من و او بود ، موهايش را شانه مى كرد. حسن و حسين عليهماالسلامآمدند و بر او وارد گشتند ، و او همچنان نشسته بود و موهايش را شانه مى كرد.
گفتند: «به ابوصالح غذا نمى دهى؟».
ابو صالح گفت: كاسه اى كه در آن مقدارى آب گوشت ، به همراه حبوبات بود، آوردند.
گفتم: اين گونه به من غذا مى دهيد ، حال آن كه شما فرمانروائيد؟!
امّ كلثوم گفت: اى ابو صالح! اگر امير مؤمنان را ببينى ، چه مى گويى؟ ۴

۲۷۰.تاريخ دمشق ـ به نقل از عبداللّه بن ابى سفيان ـ :زميندارى از زمينداران منطقه سواد (عراق) ، بُردى (جامه اى كتانى) برايم هديه آورد و مانند آن را به حسن و حسين عليهماالسلامبخشيد. سپس على عليه السلام برخاست تا كه در روز جمعه در شهر مدائن ۵

1.رُحْبه چند معنا دارد . نام روستايى است نزديك قادسيه و به معناى ميدان عمومى و حيات مسجد نيز آمده است . در اين جا ظاهرا منظور ، ميدان عمومى شهر باشد . (م)

2.أنساب الأشراف : ۲ / ۳۷۵ ، الورع : ۹۰ / ۱۲۹ ، مناقب آل أبى طالب : ۲ / ۱۰۸.

3.شرح نهج البلاغة : ۱۰ / ۲۵۰ .

4.فضائل الصحابة : ۱ / ۵۴۰ / ۹۰۱ ، المصنّف فى الأحاديث والآثار : ۸ / ۱۵۶ / ۷ .

5.مدائن، در اصل «مدائن هفتگانه» بود كه در شرق دجله و نزديكى بغداد قرار داشت و ايوان كسرا در آن واقع بود و در سال چهاردهم قمرى به دست مسلمانان فتح شد .

  • نام منبع :
    سياست نامه امام علي (ع)
    المساعدون :
    مهريزي، مهدي
    المجلدات :
    1
    الناشر :
    دار الحديث للطباعة و النشر
    مکان النشر :
    قم المقدسة
    تاریخ النشر :
    1381 ش
    الطبعة :
    الثالثة
عدد المشاهدين : 79320
الصفحه من 435
طباعه  ارسل الي