أربعون حديثاً في فضائل أميرالمؤمنين - الصفحه 81

نسخه ديگر ، در پاورقى بيان گرديد.
د . چنان كه كلمه اى در هر دو نسخه غلط بود ، كلمه اى كه صحيح به نظر مى رسيد در داخل كروشه در متن قرار گرفت و كلمات غير صحيح در پاورقى ذكر گرديد.
4 . هدف از بيان موارد غلط و مرجوح و مواردى كه تذكّر آنها چندان ضرورى به نظر نمى رسد در پاورقى ، اين بود كه چون اين كتاب از متون كهن است و هنوز به چاپ نرسيده و از طرفي بسيار كم نسخه است به طورى كه تنها به دو نسخه آن در ايران دسترس پيدا كرديم ، خواستيم تا اولاً خواننده گرامى ، به تمام آنچه در دو نسخه موجود است ، به همان شكل دسترس داشته و از مراجعه به نسخه بى نياز شود؛ ثانياً چنان كه مصحح در تصحيح خود ، دچار لغزشى شده باشد ، خواننده گرامى بتواند با دسترس به عين آن چيزى كه در دو نسخه موجود است به متن بهتر و صحيح ترى از اين كتاب دست يابد.
5 . در مواردى كه حديثى از اربعين ابن ابى الفوارس در كتاب اليقين ابن طاووس نقل شده ، به جهت آن كه سند حديث در اليقين ، با توجّه به نقل آن از نسخه اصل ، كامل تر بوده و در بعضى از موارد تاريخ اخذ حديث توسط ابن ابى الفوارس از اساتيد خود موجود است ـ كه در دو نسخه ما جاى آن خالى گذاشته شده ـ و همچنين در بعضى ، تاريخ املاى حديث شريف از طرف مؤلف به شاگردان در سند مشاهده مى شود؛ سند حديث را در ذيل همان حديث به نقل از اليقين ذكر كرديم و در دو مورد كه متن حديث كلاًّ متفاوت بود ، متن حديث را نيز به همراه سند

الصفحه من 163