213
ميراث محدث اُرموي

ب . ترتيب مطالب

دفترى كه مؤلف ، مطالب را در آن يادداشت كرده حالت پيش نويس داشته و از كيفيت نگارش صفحات برمى آيد كه مؤلف بنا داشته پس از تكميل به پاك نويس آن بپردازد ، لذا در نحوه ارائه مطالب ، سبك نگارش آن و ربط بين مطالب خللى پيش آمده است .
جهت حفظ امانت در متن ، كيفيت نگارش متن را همان گونه كه بود عرضه نموديم و فقط در ترتيب صفحات و مطالب ، جابه جايى هاى مختصرى انجام شد تا ارتباط مطالب با يكديگر بهتر حفظ گردد .

ج . تاريخ تأليف

در لابه لاى يادداشت هاى مؤلف چند تاريخ به چشم مى خورد كه سال هاى شروع به تأليف و مشغول بودن مؤلف بدان را نشان مى دهد و از طرفى ديگر پراكنده بودن مطالب و پيش نويس بودنِ كتاب را تصحيح مى نمايد . تواريخ بدان گونه كه در كتاب آمده بدين قرار است:
4 رمضان المبارك 1361 : سالى است كه عالم جليل ميرزا محمد على آقا صاحب ريحانة الأدب به قم مشرف شده و بر حسب تقاضاى مؤلف ، دعاى ندبه را از روى نسخه خطى مزار ابن مشهدى كه در كتاب خانه مرحوم آية اللّه نجفى مرعشى موجود بوده استنساخ كرده و براى وى تحفه آورده است . اين تاريخ نشان مى دهد كه مؤلف در آن اوان يا مشغول شرح بوده و يا اقلاً از اين تاريخ شروع به نگارش آن نموده است .
2 محرم الحرام 1365 مطابق با 16/8/1324 شمسى : فايده اى را نوشته است در اعتبار دعاى ندبه با استفاده از عبارت « و عرجت بروحه إلى سمائك » .
عيد اضحى از سنه1363 هجرى قمرى: فايده اى را به نقل از حاشيه استبصار نقل نموده است.
5 صفر 1364 هجرى قمرى : درباره تعبير به « نضّر اللّه وجهه » بيانى دارد .
12 ربيع الاول 1364 هجرى قمرى : مطلبى را از نسخه خطى مهج الدعوات ابن طاووس نقل نموده است.
2 / 2 / 24 شمسى : هنگام شرح عبارت «عقيد عز لا يسامى » اين تاريخ را ثبت كرده است.
29/11/23 شمسى : فايده اى را درباره «عرجت بروحه » به نقل از ميرزا مهدى اصفهانى هنگام تشريف فرمايى وى به تهران جهت معالجه نقل كرده است.
روز دوشنبه : بدون تذكر به تاريخ دقيق تر ، خطبه حضرت زهرا عليهاالسلام را در منزل امام جمعه از منبر شيخ جواد عراقى شنيده است.
اين تاريخ ها نشان مى دهد كه مؤلف در طول چهار سال ـ بين سال هاى 1361 قمرى تا 1365 ـ بدين شرح اشتغال داشته است ، ولى نه به طور جدى و مداوم ، بلكه مطالبى كه به نظرش مى آمده يا در كتاب هاى مختلف مى ديده يادداشت مى كرده و با نگرشى محقّقانه آنها را بررسى مى كرده است.


ميراث محدث اُرموي
212

بسم اللّه الرحمن الرحيم

درآمد

درباره مؤلف اين اثر ، دانشمند خبير و پرمايه ، مفتخر انديشمندان معاصر ، و محقق برجسته و خدوم ، بايسته ها و شايسته ها در اين مجموعه و جز آن گفته و نوشته شده است.
سخن از دعاى ندبه ـ كه كتاب حاضر شرحى بر آن است ـ نيز در اين مقال بى معناست ؛ چرا كه نكات مهم و جوانب مختلف آن در اين شرح بررسى شده است .
لذا فقط در اين كوتاه نوشتار به ذكر نكاتى چند درباره اين اثر مى پردازيم كه گمان مى رود توجه بدانها ضرورى است :

الف . نام كتاب

مؤلف بر حسب نذر شرعى كه داشته به شرح حاضر بر دعاى ندبه با عنوان نشر الكربة في شرح الندبة پرداخته و بنا داشته كه شرحى مفصل تر با نام نشر لواء الكربة في شرح دعاء الندبة بنگارد. كلمات مؤلف در مقدمه نشان مى دهد شرح مفصل را نيز تأليف نموده ، و از سخنان فرزند برومند وى ظاهر مى شود كه شرح مفصل در مجلدات فراوان تأليف شده ، ولى هر دو شرح تكميل نشده است.
از طرفى ديگر، گمان مى رود بناى مؤلف آن بوده كه فقط يك شرح بنگارد ؛ چون در شرح حاضر به تفصيلهايى پرداخته است كه از يك شرح مختصر انتظار نمى رود ، و صفحاتى كه خوانندگان عزيز ملاحظه مى فرمايند در واقع هنوز مقدمات كتاب و فقط شرح چند فقره متفرقه از دعاى ندبه است .
ولى اين گمان را شيوه كارى مرحوم محدث ارموى مردود مى نمايد ؛ چرا كه او از تكثرگرايى در حاشيه زدن و افزودن مطالب علمى باكى نداشته است .
مؤلف ، بعدها نام ديگرى بر كتاب حاضر ـ كه شرح مختصر وى است ـ با عنوان كشف غطاء الكربة عن وجه دعاء الندبة (انتخاب كرده) و آن را بر صفحه اول اوراق آن درج نموده است .

  • نام منبع :
    ميراث محدث اُرموي
    المساعدون :
    الاشكوري، احمد
    المجلدات :
    1
    الناشر :
    دار الحديث للطباعة و النشر
    مکان النشر :
    قم المقدسة
    تاریخ النشر :
    1385
    الطبعة :
    الاولي
عدد المشاهدين : 69817
الصفحه من 384
طباعه  ارسل الي