دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
صفحه 8
الباب الثاني : طرق معرفة اللّه
2 / 1
الفِطرَة
۴۹۸۶.الإمام عليّ عليه السلام :الحَمدُ للّهِِ المُلهِمِ عِبادَهُ حَمدَهُ ، وفاطِرِهِم عَلى مَعرِفَةِ رُبوبِيَّتِهِ . ۱
۴۹۸۷.عنه عليه السلام :إنَّ أفضَلَ ما تَوَسَّلَ بِهِ المُتَوَسِّلونَ إلَى اللّهِ سُبحانَهُ وتَعالى الإِيمانُ بِهِ وبِرَسولِهِ وَالجِهادُ في سَبيلِهِ ، فَإِنَّهُ ذِروَةُ الإِسلامِ ، وكَلِمَةُ الإِخلاصِ فَإِنَّها الفِطرَةُ ، وَإقامُ الصَّلاةِ فَإِنَّهَا المِلَّةُ . ۲
۴۹۸۸.عنه عليه السلام :فَبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ وواتَرَ إلَيهِم أنبِياءَهُ لِيَستَأدوهُم ميثاقَ فِطرَتِهِ ، ويُذَكِّروهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ ، ويَحتَجّوا عَلَيهِم بِالتَّبليغِ ، ويُثيروا لَهُم دَفائِنَ العُقولِ . ۳
۴۹۸۹.عنه عليه السلامـ فِي الدُّعاءِ ـ: اللّهُمَّ خَلَقتَ القُلوبَ عَلى إرادَتِكَ ، وفَطَرتَ العُقولَ عَلى مَعرِفَتِكَ ، فَتَمَلمَلَتِ الأَفئِدَةُ مِن مَخافَتِكَ ، وصَرَخَتِ القُلوبُ بِالوَلَهِ ، وتَقاصَرَ وُسعُ قَدرِ العُقولِ عَنِ الثَّناءِ عَلَيكَ ، وَانقَطَعَتِ الأَلفاظُ عَن مِقدارِ مَحاسِنِكَ ، وكَلَّتِ الأَلسُنِ عَن إحصاءِ نِعَمِكَ ، فَإِذا وَلَجَت بِطُرُقِ البَحثِ عَن نَعتِكَ بَهَرَتها حَيرَةُ العَجزِ عَن إدراكِ وَصفِكَ ، فَهِيَ تَرَدَّدُ فِي التَّقصيرِ عَن مُجاوَزَةِ ما حَدَدتَ لَها ؛ إذ لَيسَ لَها أن تَتَجاوَزَ ما أمَرتَها . ۴
1.الكافي : ج ۱ ص ۱۳۹ ح ۵ عن إسماعيل بن قتيبة عن الإمام الصادق عليه السلام .
2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۱۰ ، علل الشرائع : ص ۲۴۷ ح ۱ ، الزهد للحسين بن سعيد : ص ۱۳ ح ۲۷ ، المحاسن : ج ۱ ص ۴۵۱ ح ۱۰۴۰ والثلاثة الأخيرة عن إبراهيم بن عمر رفعه ، الأمالي للطوسي : ص ۲۱۶ ح ۳۸۰ عن أبي بصير عن الإمام الباقر عنه عليهماالسلاموليس فيها «فإنّه ذروة الإسلام» ، تحف العقول : ص ۱۴۹ .
3.نهج البلاغة : الخطبة ۱ .
4.مهج الدعوات : ص ۱۵۴ ، بحار الأنوار : ج ۹۵ ص ۴۰۳ ح ۳۴ .
دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
صفحه 9
باب دوم : راه هاى خداشناسى
2 / 1
فطرت
۴۹۸۶.امام على عليه السلام :سپاسْ خدايى را كه حمد و ستايش خود را به بندگانش الهام كرد و آنان را بر شناخت پروردگارى اش سرشت .
۴۹۸۷.امام على عليه السلام :برترين چيزى كه متوسّلان به خداى منزّه و والا بدان متوسّل مى شوند ، ايمان به خدا و رسول او ، و جهاد در راه اوست ؛ چون جهاد ، چَكاد اسلام است ؛ و كلمه اخلاص ، ۱ كه همان فطرت است؛ و برپادارى نماز ، كه همان دين است .
۴۹۸۸.امام على عليه السلام :در بين آنان (مردم) ، رسولانش را برانگيخت و پيامبرانش را پى در پى به سوى آنان فرستاد تا وفادارى به پيمان فطرت را از آنان بخواهند و نعمت هاى فراموش شده اش را به يادشان آورند و با رساندن پيام خدا ، بر آنان احتجاج كنند و گنجينه هاى خِردها را بر انگيزند .
۴۹۸۹.امام على عليه السلامـ در دعايش ـ: خداوندا! دل ها را بر اراده خود آفريدى ، و خِردها را بر شناخت خودت سرشتى . پس دل ها از ترس تو بى قرارند ، و قلب ها حيران و شيدا ، بانگ بر مى آورند ، و گستره اندازه خِردها در ثناى تو كم مى آيد ، و الفاظ از بيان اندازه نيكويى هاى تو در مى مانند ، و زبان ها از شمارش نعمت هايت گُنگ مى شوند ، و هر گاه در راه جستجوى وصف تو گام نهند ، حيرت ناتوانى از درك اوصاف تو ، آنها را مبهوت مى سازد . و خِرد ، نگرانِ كوتاهى [ خويش] است در رعايت محدوده اى كه برايش معيّن ساخته اى ؛ چرا كه او را حقّ پا برون نهادن از آنچه به وى فرمان داده اى ، نيست .
1.شهادت دادن بر يگانگى خداوند و رسالت پيامبر صلى الله عليه و آله .