تاريخ : پنج شنبه 1402/12/24
کد خبر: 76819

ترجمه جدید انگلیسی نهج‌البلاغه در هلند رونمایی می‌شود

ترجمه جدیدی از نهج‌البلاغه، از سوی استاد دانشگاه آکسفورد منتشر شده که ماه آینده میلادی در دانشگاه لایدن هلند رونمایی می‌شود.

ترجمه جدید نهج‌البلاغه توسط طاهره قطب‌الدین (Tahera Qutbuddin)، محقق برجسته خطابه عربی استاد سابق دانشگاه شیکاگو و استاد فعلی دانشگاه آکسفورد از سوی انتشارات بریل چاپ شده است.

این کتاب «نهج‌البلاغه: حکمت و بلاغت علی» (Nahj Al-balaghah - the Wisdom and Eloquence of Ali)  نام دارد. مرکز فکر و تاریخ اسلامی در دانشگاه لایدن در روز ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزبان برنامه‌ای مشترک با انتشارات بریل برای رونمایی این اثر خواهد بود.

در معرفی این رویداد آمده است:

نهج‌البلاغه، مجموعه زبده‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و گفته‌های علی بن ابی طالب (م. ۴۰/۶۶۱) که به همت شریف رضی (م. ۴۰۶/۱۰۱۵) جمع‌آوری شده، شاهکاری در ادبیات عربی و حکمت اسلامی است که به مدت هزار سال پیوسته مطالعه و به حافظه‌ها سپرده شده است. این مجموعه هم حیات و رنج‌های علی(ع) را از زبان خودش به نمایش می‌گذارد و هم تأملات عمیق او درباره تقوا و فضیلت، و درباره حکمرانی عادلانه و شفیقانه را ضبط کرده است.

ویرایش انتقادی و تحقیق موشکافانه طاهره قطب‌الدین بر مبنای کهن‌ترین نسخه‌های خطی از قرن پنجم (یازده میلادی) همراه با ترجمه‌ای روان در هر صفحه، قدرت و زیبایی این متن پرنفوذ را فرا روی مخاطب امروزی قرار می‌دهد، و بر سزاواری عنوانی که رضی برای این اثر برگزیده است صحه می‌گذارد.

این برنامه از ساعت ۱۷ تا ۱۸ (به وقت لیدن) برگزار خواهد شد. گفتنی است این کتاب در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۲۴ (۹ فروردین ۱۴۰۳) به صورت دسترسی آزاد در وبسایت انتشارات بریل منتشر خواهد شد.

طاهره قطب‌الدین (متولد ۱۹۶۴ در بمبئی، هند) صاحب کرسی عبدالعزیز سعود البابطین در مطالعات عربی لودین در دانشگاه آکسفورد است. او پیش از آن به مدت ۲۱ سال استاد ادبیات عربی در دپارتمان زبان‌ها و تمدن‌های خاور نزدیک در دانشگاه شیکاگو بوده و مدرک دکترای خود را از دانشگاه هاروارد دریافت کرده است.

تحقیقات قطب‌الدین در ادب عربی کلاسیک و مطالعات اسلامی بر مشترکات ادبیات، دین و سیاست در نظم و نثر تمرکز دارد. علائق پژوهشی او عبارت است از: شعر عربی کلاسیک، خطابات، رسالات، موعظات، روایت، بوطیقا، و لغت‌شناسی تاریخی؛ خطبه‌ها و احادیث امام علی بن ابی طالب؛ احادیث اخلاقی و مواعظ پیامبر؛ شعر، تاریخ، کلام و فقه فاطمیان؛ ویژگی‌های ادبی و تفسیر نمادین قرآن؛ آثار زنان در ادبیات عربی کلاسیک؛ و تاریخ، کارکردها، و ژانرهای عربی در هند.

برخی کتاب‌های وی عبارتند از:

  • Nahj al-Balāghah: The Wisdom and Eloquence of ʿAlī (critical edition and translation, Brill forthcoming).
  • Arabic Oration: Art and Function (monograph, Brill ۲۰۱۹, winner of Sheikh Zayed Book Award).
  • Light in the Heavens: Sayings of the Prophet Muhammad (critical edition and translation, NYU ۲۰۱۶).
  • A Treasury of Virtues: Sayings, Sermons, and Teachings of ʿAli (critical edition and translation, NYU ۲۰۱۳).
  • Al-Muʾayyad al-Shīrāzī and Fatimid Daʿwa Poetry: A Case of Commitment in Classical Arabic Literature (monograph, Brill ۲۰۰۵).

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :