مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : بحار الانوار (جلد 46)
زمان پدیدآورنده: م 1110
محل نشر : بیروت
ناشر : دار احیاء التراث العربی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1412ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 217
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

بحار الانوار (جلد 46)

جلد چهل و ششم از بحار الانوار به زندگانی امام زین العابدین(ع) اختصاص دارد.

این کتاب که جلد چهل و ششم از موسوعه روایی بحارالانوار است. در بخش نخست بحث درباره زندگانی، کرامات، سیره و اوضاع اجتماعی عصر امام سجاد(ع) می پردازد و ابعاد مختلفی از حیات و شخصیت آن حضرت را منعکس نموده است. در ابتدای کتاب اسامی آن امام، القاب ایشان و تاریخ ولادت آن حضرت ذکر شده و مختصری از وضعیت زندگانی و احوال ما در آن حضرت که ایرانی بوده و نیز داستان ازدواج او با امام حسین(ع) مورد بحث قرار گرفته است، در ادامه نگارنده به جریان ولادت امام سجاد(ع) و معجزات رخ نموده در آن هنگام اشاره نموده و روایاتی در اثبات امامت آن حضرت و دلایل و ویژگی هایی که وصایت ایشان را ثابت می نماید و برخی از معجزات و کرامات مشاهده شده از آن امام(ع) را نقل می نماید.

وی همچنین به فضایل اخلاقی، عبادی و معنوی امام سجاد(ع) چون حسن خلق، عبادت زیاد و سایر مکارم اخلاقی ایشان را در ضمن نقل چند روایت و داستان به تصویر کشیده است.

دربخش دیگری از کتاب نویسنده به حزن و گریه فراوان امام سجاد(ع) پس از شهادت پدرش امام حسین(ع) و ماجرای بین ایشان و محمدبن حنفیه در مورد مسأله وصایت و امامت خویش و نیز اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران حیات امام سجاد(ع) را بیان می نماید و سپس به معرفی حاکمان بنی امیه و اوصاف ایشان و سخت گیری آنان به اهل بیت و شیعیان در این عصر پرداخته و هدایت گری مسلمانان توسط امام سجاد(ع) و برخورد ایشان با ظلم ها و انحرافات فکری و عقیدتی را تبیین می نماید.

بیان کیفیت شهادت امام سجاد(ع) و احوال فرزندان و زنان آن حضرت، بیان برخی از معجزات صادر شده از ایشان به ویژه در جریان اسارت آن حضرت در کوفه و شام و بیان سیره اخلاقی آن امام از دیگر مندرجات این نوشتار محسوب می شود. در ادامه و در بخش دوم کتاب به بحث درباره حیات و شخصیت علمی و معنوی امام باقر(ع) پرداخته شده است.