مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شهید جاوید حسین بن علی(ع)
محل نشر : تهران
ناشر : رسا
نوبت چاپ : 12
تاریخ انتشار : 1360ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 536
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

شهید جاوید حسین بن علی(ع)

درباره علل و عوامل قیام امام حسین(ع)، ماهیت قیام، مراحل قیام، هدف قیام و نتایج و آثار آن

«شهید جاوید» مشتمل بر مطالبی است درباره علل و عوامل قیام امام حسین(ع)، ماهیت قیام، مراحل قیام، هدف قیام و نتایج و آثار آن، که طی آن نگارنده قصد دارد طرحی جدید از فلسفه این قیام به دست دهد. و این سبب بحث و مناقشه شدیدی درباره این کتاب شده است.

شهید جاوید از معدود کتابهای تحلیلی و استدلالی درباره قیام امام حسین(ع) است. نویسنده کتاب گفته است: در مسأله قیام امام حسین(ع) که هم جنبه تعقّلی دارد و هم جنبه عاطفی، اگر کسی بخواهد به تحقیق و کنجکاوی و جنبه تعقّلی آن بپردازد باید فقط از نیروی فکر و تعقّل استمداد کند، نه از نیروی عاطفه. کتاب چون بر مبنای تحقیق و کنجکاوی تالیف شده طبعا بیشتر به جنبه فکری و تعقّلی مسأله پرداخته و بحث و استدلال را تعقیب کرده و جنبه عاطفی مسأله را دنبال نکرده است.

مهمترین نظریه کتاب حاضر این است که قیام امام حسین به هدف شهادت نبود، بلکه برای تشکیل حکومت اسلامی بود و از آن جا که امام موفّق به تشکیل حکومت نشد، بلکه به شهادت رسید، به نظریه نویسنده انتقاد گردیده و منافی با علم امام، بویژه با علم آن حضرت به شهادت خود شمرده شده است...

کتاب «شهید جاوید» ... مناقشه انگیزترین کتاب درباره امام حسین است و در ردّ این اثر سیزده کتاب مستقل نوشته شده و افزون بر این در ضمن چند کتاب به ردّ این کتاب پرداخته شده است که برخی از آنها عبارت اند از:

رضا استادی «بررسی قسمتی از کتاب شهید جاوید» [قم]، بی نا چاپ پیروز، بی تا، ۱۰۷ ص

علی پناه اشتهاردی «کتاب هفت ساله چرا صدا درآورد» قم، انتشارات علامه، چاپ اول، ۱۳۹۱ ق. ۴۳۲ ص

محمدعلی انصاری «دفاع از حسین شهید: ردّ بر کتاب شهید جاوید» [قم]، بی نا، [۱۳۵۰]، ۵۰۸ ص

محمدحسین اشعری و حسین کریمی و سیدحسن آل طه (یک بررسی مختصر در پیرامون قیام مقدس شهید جاوید حسین بن علی علیها السلام از نظر روایات) تهران، بی نا، چاپ دوّم، ۱۳۵۰، ۱۲۳ ص

محمدتقی جعفری «سخنی کوتاه در علم امام(ع) » [تهران]، بی نا، ۱۳۵۱، ۱۴ ص

و...