مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تکرارپذیری حادثه کربلا
پديدآورنده : مهدی رستم نژاد
محل نشر : قم
ناشر : یاقوت
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1380 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 136
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

تکرارپذیری حادثه کربلا

نویسنده نشان داده است که آنچه به واقعه ی عاشورا کشاند، در زمان های مختلف قابل تکرار است.

در این کتاب نخست با استناد به آیاتی از قرآن کریم درباره آزمایش الهی و انواع آن سخن به میان آمده، سپس طی سه فصل، «ولایت ستیزی» «دین ستیزی» و «تقدس زدایی» به بیان توطئه های منافقان در صدر اسلام علیه امام علی(ع) و تقدس زدایی از اصل «ولایت» می پردازد و سیر انحراف جامعه را از اسلام اصیل تا رویارویی با امام(ع) مورد کنکاش قرار می دهد.

آن گاه با مقایسه زمان حال با عصر امام حسین(ع)، موضوع «تکرارپذیری حادثه کربلا» را در عصر حاضر بررسی می کند و در پایان نتیجه می گیرد که با بررسی تاریخ صدر اسلام، خصوصا حوادث پس از ارتحال پیامبر عظیم الشأن(ص) تا رویداد عاشورا نشان می دهد، چگونه اِعمال سیاست های چهارگانه (ولی ستیزی، ولایت ستیزی، دین ستیزی و تقدس زدایی) جامعه آن روز را به سراشیبی سقوط و انحطاط کشاند، به گونه ای که تنها پس از گذشت نیم قرن از ارتحال پیامبراکرم(ص)، از اسلام جز پوسته ای نازک باقی نمانده بود.

در واقع، مطالعه در تاریخ همه ملل و نحل، نشانگر همین واقعیّت است. استمرار ستیز با ارزش های اخلاقی و معنوی در یک جامعه، به سرعت ریشه های فضیلت و معنویت را می خشکاند و جامعه در دامن بحران معنویت و فروپاشی ارزش ها می لغزد. متأسفانه امت اسلام نیز، پس از رحلت پیامبر بزرگوار(ص) به این سرنوشت دچار شد.