مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الموسوعة الکبری عن فاطمة الزهراء(ع)
محل نشر : قم
ناشر : دلیل ما
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1380ش
تعداد جلد : 4 (جلدهای 1 ـ 3 و 20)
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الموسوعة الکبری عن فاطمة الزهراء(ع)

مجموعه ای است شامل زندگینامه، سیره، فضایل و سخنان فاطمه زهرا(س).

مجموعه ای است شامل زندگینامه، سیره، فضایل و سخنان فاطمه زهرا(س). این اثر، جامع ترین کتاب در باره دختر گرامی رسول خداست که نویسنده با انگیزه فراهم آوردن کتابی جامع آن را تدوین کرده و سالیان طولانی با تنبع در کتاب های فراوان که به ادعای نویسنده به بیش از سی هزار کتاب، با بیست و هفت زبان، می رسیده، آن را به گونه ای تهیه کرده است که همگان، از عامی و عالم از آن بهره ببرند و بر تلاش های علمی صورت گرفته، در باره آن حضرت آگاهی یابند.

وی بیش از دو هزار و دویست عنوان کتاب را که از مصادر این کتاب می باشد، معرفی کرده است. وی آن دسته از کشورهایی را که در آنها در باره حضرت زهرا(س) کتاب نوشته شده، نیز شناسایی و آمار گیری کرده که ایران با ۸۵۷ عنوان و امریکا با یک عنوان بالاترین و پایین ترین آمار را دارند. نیز مراکز و کتابخانه هایی که در آنها از فاطمه(س) کتاب نگه داری می شود شناسایی شده و قرن هایی که در آنها در باره حضرت فاطمه کتاب نوشته شده نیز به ترتیب احصا گردیده و مؤلفان از حیث مذهب شناسایی شده و موضوع ها نیز، بررسی گردیده اند.

نویسنده کتابخانه های ایران، استانبول، دمشق و مدینه را برای گردآوری اطلاعات مربوط، بررسی و اطلاعات آنها را جمع آوری کرده است. وی در هر بابی، ابتدا توضیح کلی در باره موضوع باب ارائه می دهد و سپس متن حدیث را بدون ذکر سند می آورد و آن گاه مصادر کتاب را ذکر می کند.

مصادر ذکر شده، گاه به موارد متعدد و آن هم به صورت تکراری می رسد، به گونه ای که مصادر بعدی که از گذشتگان مطلب نقل کرده اند نیز، بیان و سپس اسناد حدیث، ذکر شده است. نویسنده، گاهی واژه های دشوار را نیز معنا کرده و اشکال های احتمالی را بررسی و در باره آنها در پاورقی توضیح نوشته است.

کتاب در سه بخش کلی سامان یافته است. فاطمه زهرا قبل از خلقت جسمانی، قبل از این عالم، در این عالم و پس از این عالم.

در بخش نخست، در باره خلقت او قبل از آدم و آفرینش نور آن حضرت بحث شده است.

بخش دوم که عمده مطالب کتاب را تشکیل می دهد و دارای چندین فصل مفصل است، این مطالب را در خود جا داده است: از ولادت تا ازدواج، ازدواج، زهرا با پدر و اصحاب، فاطمه پس از وفات پدر، تا شهادت، شهادت فاطمه، حیات شخصی زهرا(س)، اختصاصات، دوستان، دشمنان، اوصاف و مباحثی پیرامون حضرت زهرا(س).

در بخش سوم، حضور زهرا در محشر و در کنار پیامبر(ص) و امام حسین(ع)، شفاعت او و بودنش در بهشت به بحث گذاشته شده است.

هر جلدی از کتاب دارای پنج فهرست فنی است. از این کتاب تاکنون (تا زمان تالیف کتابشناسی توصیفی اهل بیت) چهار جلد (۱ـ۳ و ۲۰) به چاپ رسیده است.