تاريخ : یکشنبه 1397/6/11 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 67071
کسب رتبه دوم هفدهمین جشنواره ملی پایان نامه های برتر قرآنی

کسب رتبه دوم هفدهمین جشنواره ملی پایان نامه های برتر قرآنی

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی مردانی مدیر پایان نامه ها و پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث با ارائه رساله دکتری «نظریه توسعه کارکرد فعل معصوم در استنباط آموزه های دینی» رتبه دوم هفدهمین جشنواره ملی پایان نامه های برتر قرآنی را کسب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، دکتر غفاری در آیین تقدیر از برگزیدگان هفدهمین جشنواره پایان نامه های برتر قرآنی کشور ضمن تبریک به برگزیدگان این جشنواره گفت: بی تردید در مجموعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی نظام آموزش عالی کشور، فعالیت های قرآنی از جایگاه مهمی برخوردار است زیرا از هر زاویه که به این مقوله ورود کنیم، استفاده از دانش قرآنی می تواند مهم ترین زمینه الهام بخشی در سایر دانش ها را فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه باید نگرش استفاده از دانش قرآنی را در بخش های مختلف جامعه گسترش دهیم، گفت: در عرصه فعالیت های قرآنی چه در عرصه های آموزشی، پژوهشی و چه عرصه ترویجی، زمینه کار و فعالیت فراوان است و اگر به دنبال آن هستیم که از فضای مطلوب اجتماعی و فرهنگی برخوردار باشیم لازم است فعالیت های قرآنی را در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تقویت کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به برخی از هنجارهای موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: اگر بپذیریم آنچه که در قرآن آمده، می تواند مهم ترین راهنمای زندگی بشر باشد، آنگاه حساسیت ها و توجه ها به تقویت فعالیت های قرآنی در رشته های تحصیلی وسایر علوم افزایش می یابد.

وی افزود: در بسیاری از رشته های علوم انسانی مانند روانشناسی و جامعه شناسی می توانیم شاهد اثربخشی مطلوب فعالیت های قرآنی باشیم.

در ادامه مهندس عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی، ضمن تقدیر از برگزیدگان و عوامل اجرایی جشنواره، بیان نمود: برگزاری جشنواره های دینی و قرآنی می تواند به فرهنگ سازی قرآنی در دانشگاهها کمک نماید. وی افزود: برای تقویت این فرهنگ سازی باید جشنواره پایان نامه های برتر قرآنی در دانشگاه ها تداوم داشته باشد.

در ادامه دکتر جعفرپور، رئیس اداره پشتیبانی از فعالیت های دینی و قرآنی، ضمن ارائه گزارش برگزاری این جشنواره بیان کرد: این جشنواره در ماه مبارک رمضان برگزار شده و از برگزیدگان تقدیر می نماییم. وی افزود: بر اساس فراخوان اعلامی در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ از دانشگاه ها، تعداد ۲۶۷ پایان نامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد، ۵۶ مورد مربوط به رساله های دکتری و ۲۱۱ مورد مربوط به رساله های کارشناسی ارشد بودند که توسط هیئت داوران جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از ارزیابی و داوری پایان نامه ها در دو مرحله، از ۵ رساله در مقطع دکتری و ۵ پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد تقدیر شد

در این آیین از برگزیدگان هفدهمین جشنواره ملی پایان نامه های برتر قرآنی کشور تقدیر و تجلیل شد.
​حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی مردانیمدیر پایان نامه ها و پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث با ارائه رساله دکتری «نظریه توسعه کارکرد فعل معصوم در استنباط آموزه های دینی» رتبه دوم هفدهمین جشنواره ملی پایان نامه های برتر قرآنی را کسب کرد.

چکیده رساله دکتری «نظریه توسعه کارکرد فعل معصوم در استنباط آموزه های دینی»

فعل معصوم همچون گفتار ایشان یکی از اجزای تشکیل دهنده سنت است و منبع مهمی برای استنباط آموزه­های دینی به شمار می­رود. با این همه، به دلیل عدم شناخت ابعاد متنوع کارآمدی این مؤلفه حدیثی و نیز گرایش حداکثری دانشوران شیعه به سنت قولی، آن چنان که باید از تمام توان فعل معصوم در استنباط آموزه­های دینی بهره گیری نشده است. بر این اساس، پژوهش حاضر کوشیده است تا با تکیه بر پیشینه مطالعات شیعه در حوزه استناد و استنباط از فعل معصوم، بنیان­های نظریه توسعه کارکرد فعل معصوم در استنباط آموزه­های دینی را بنا نهد. برای این منظور، مسائل تحقیق در دو بخش اصلی به سامان رسید: در بخش اول تاریخچه و ضوابط کارآمدی فعل معصوم مورد بررسی قرار گرفت و در بخش دوم مبانی توسعه کارکرد فعل معصوم در استنباط و پی­آمدهای آن تقریر و تبیین گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان می­دهد که با پذیرش هفت مبنای بنیادین ذیل که به روش اکتشافی-تحلیلی به دست آمده است، کارکرد فعل معصوم در سه حوزه منبع، روش و قلمرو استنباط توسعه پیدا می­کند:   ۱- حجیت فعل معصوم پیش از نبوت/ امامت ۲- حجیت فعل انبیای پیشین ۳- حجیت فعل حضرت زهرا ۴ - دینی بودن افعال معصوم ۵- دلالت استقلالی فعل معصوم ۶- شمولیت فعل بر ترک و تقریر و ۷- محدودیت افعال اختصاصی معصوم. توسعه‏ی روش استنباط به استخراج اصل­حاکم و عصری سازی و نیز توسعه‏ی قلمرو استنباط به آموزه های اعتقادی، اقتصادی، نظامی و تربیتی از پی­آمدهای پذیرش مبانی یاد شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :