وصیت نامه های مختلف امام حسین(ع)

پرسش :

در روایات، وصیت نامه های مختلف برای امام حسین(ع) نوشته شده. کدام درست است؟



پاسخ :

احادیثی را که در باره وصیت نامه های امام حسین علیه السلام اند ، به سه دسته می توان تقسیم کرد :

 دسته اوّل . احادیثی که می گویند امام حسین علیه السلام قبل از خروج از مدینه ، وصیت نامه و کتاب ها و سلاح ویژه ای را نزد اُمّ سلمه به امانت گذاشت تا در آینده ، به امامِ بعد از وی ، امام زین العابدین علیه السلام ، تحویل دهد .

 دسته دوم . احادیثی که دلالت دارند امام حسین علیه السلام در آخرین ساعات زندگی ، وصیت نامه خود را به دختر بزرگش فاطمه داد تا به امامِ پس از وی ، منتقل نماید .

 دسته سوم . حدیثی است که امام حسین علیه السلام ، خواهرش زینب را وصی خود کرده بود .

 با تأمّل در این احادیث ، معلوم می شود که آنها با هم تعارضی ندارند و جمع میان آنها ، بدین سان است که امام حسین علیه السلام قبل از خروج از مدینه ، عمده آنچه را که میراث جدّ بزرگوار و پدر عزیزش بود ، همراه با وصیت نامه ویژه ای به اُمّ سلمه سپرد تا به واسطه او به امامانِ پس از وی منتقل شوند، و آخرین وصایای خود را در آخرین لحظات زندگی ، به فاطمه کبرا دخترش داد که به امام زین العابدین علیه السلام تحویل بدهد .

 در مورد زینب علیهاالسلام نیز ظاهر روایت ، این است که امام حسین علیه السلام وصیت نامه خاصّی را تحویل او نداده ؛ بلکه او را تا مدّتی ، وصی خود قرار داده که مردم به جای مراجعه به امام زین العابدین علیه السلام به او مراجعه کنند، و این ، تدبیری حکیمانه برای حفظ امامِ بَعدی از شرّ زمامداران حاکم بود .

 نکته دیگر ، این که می توان احتمال داد که امام حسین علیه السلام برای رعایت احتیاط ، چند نسخه از یک وصیت نامه را نزد چند نفر گذاشته تا وصیتش به طور حتم ، به امامانِ پس از وی انتقال یابد .



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت