تاريخ : پنج شنبه 1395/8/6 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 54254
اولیای الهی در بالاترین مرتبه ایمان قرار دارند

اولیای الهی در بالاترین مرتبه ایمان قرار دارند

آیت الله ری‌ شهری با بیان اینکه اولیای خدا در دل هیچ واهمه و حزنی ندارند و به آیات الهی ایمان دارند، گفت: اولیای الهی اهل تقوا هستند ایمان آنان در بالاترین مرتبه قرار دارد و بشارت دنیا و آخرت برای آنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،آیت الله محمد محمدی ری‌شهرینماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در جلسه تفسیر سوره بقره در آستان مقدس سیدالکریم(ع) به تفسیر آیه«الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلوه و مما رزقنهم ینفقون»این سوره پرداخت.

وی با اشاره به مراتب و کاربرد ایمان و اسلام در آیات قرآن کریم، اظهار داشت:

هشت درجه برای ایمان و اسلام در کتاب تفسیر المیزان ذکر شده است، نخستین مرتبه اسلام، اسلام پیش از ایمان است به همین سبب انسان قبل از آن که مومن باشد مسلمان است، در این معنا منافقان هم از مسلمان محسوب می‌شوند.

آیت الله ری‌شهری عمل به بیشترین احکام اسلامی را نخستین درجه ایمان پس از اسلام بیان کرد و گفت:

علامه طباطبایی با بیان اینکه اگر کسی شهادتین را گفت و اسلام آورد و عامل به بیشتر احکام الهی شد این فرد مومن است هرچند اینکه گاهی مرتکب گناه شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اسلام پس از مرتبه اول ایمان، عنوان کرد: نظر علامه طباطبایی درباره این مرتیه از اسلام، تسلیم و انقیاد قلبی تفصیلی در برابر بیشتر اعتقادات حق و صحیح دینی که لازمه آن کارهای نیکو بوده است.

وی با اشاره به مرتبه و درجه دوم ایمان، گفت:

انسان در این مرتبه ازایمان، در دین هیچ شک و تردیدی نمی‌کند و تسلیم مطلق است و با جان و مال خود برای کسب رضای الهی به جهاد می‌پردازد.

آیت الله ری‌شهری با اشاره به اسلام بعد از ایمان درجه دوم، اظهار داشت:

انسان اگر این درجه و مرتبه را درک کند در ظاهر و باطن تسلیم اوامر و نواهی الهی می‌شود.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه مرتبه بعدی مربوط به ایمان پس از اسلام درجه دوم است، تصریح کرد:

در این مرتبه ایمان انسان قوی‌تر از اسلام درجه دوم است و نماز او همواره با حضور قلب و خشوع اقامه می‌شود نه تنها گناه نمی‌کند بلکه از کارهای لغو و بیهوده اعراض می‌کند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به بالاترین درجه ایمان، گفت:

در این مرتبه انسان به شهود قلبی می‌رسد و با دیده دل اموری را که قبلا با استدلال درک می‌کرد مشاهده می‌کند، این عنایت الهی به اوست و این فرد ایمانش در بالاترین درجه قرار دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره آخرین مرحله ایمان، عنوان کرد:

مرتبه چهارمایمانبه فراگیر شدن شهود قلبی در همه احوال و افعال مربوط می‌شود.

وی افزود: اولیای الهی در دل هیچ واهمه و حزنی ندارند و به آیات الهی ایمان داشته و اهل تقوا هستند ایمان آنان در بالاترین مرتبه ایمان دارد و بشارت دنیا و آخرت برای آنان است.

آیت الله ری‌شهری در پایان خاطر نشان کرد: ایمان و اسلام مراتبی دارد که کمترین آن گفتن شهادتین و بالاترین آن فراگیر شدن شهود قلبی است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :