تاريخ : شنبه 1395/8/1 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 54113
پژوهش های کاربردی و تولید آثار عمومی و  ترویجی کلید ترویج سبک زندگی عفیفانه

پژوهش های کاربردی و تولید آثار عمومی و ترویجی کلید ترویج سبک زندگی عفیفانه

معاون فرهنگی و هنری دارالحدیث در نشست «نقش اعتاب مقدسه در ترویج سبک زندگی:
در این موضوع پژوهش های بنیادی فراوانی صورت گرفته است. اما در عرصه عمل، مظاهر بی عفتی در جامعه مشهود است و این نمودها شایسته یک جامعه دینی نیست. برای رفع این مشکل اجتماعی در دو عرصه باید به صورت جدی وارد شویم.

در این نشست که به دعوت مدیر عامل بنیاد پژوهشهای آستان مقدس رضوی (ع) تشکیل شده بود نمایندگان اعتاب مقدسه در کشور حضور داشتند و دیدگاه های خود را در جهت بررسی راهکارهای تأثیر گذاری اعتاب مقدسه در ترویج زندگی عفیفانه بیان داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، در این نشست که روز پنج شنبه ۲۹ مهرماه برگزار شد،حجت الاسلام والمسلمین دکتر سبحانی نیابا ذکر حدیث شریف «لا دین لمن لا حیاء له» حاضران را به در نظر گرفتن ارتباط مفهومی حیا با عفت و در نتیجه کشف اهمیت عفت و پاکدامنی در زندگی مؤمنانه فرا خواند. وی سپس اظهار داشت:  عفت ابعاد مختلفی دارد و صرفا محدود به حجاب نمی شود، زیرا ریشه عفت به کنترل اعضا و جوارح در حوزه شهوات نفسانی بازگشت دارد.

حجت الاسلام سبحانی نیا افزود: در این موضوع پژوهش های بنیادی فراوانی صورت گرفته است. اما در عرصه عمل، مظاهر بی عفتی در جامعه مشهود است و این نمودها شایسته یک جامعه دینی نیست. برای رفع این مشکل اجتماعی در دو عرصه باید به صورت جدی وارد شویم. نخست تبدیل این مشکل به مسئله و یا مسائل متعدد و انجام بژوهش های کاربردی در جهت حل مسئله و ارائه راهکار اجرایی برای تحقق زندگی عفیفانه در سطح جامعه و سپس انجام فعالیت های ترویجی و نیز تولید آثار متنوع عمومی و ترویجی به منظور جلب حد اکثری جامعه و تشویق آن برای پایندی به هنجارهای اخلاقی در راستای پاسداشت و احیاء زندگی عفیفانه .

معاون فرهنگی و هنری دارالحدیث در ادامه اظهار داشت برای این حرکت اگر بخواهیم اثر گذاری مورد انتظار را داشته باشد باید نهاد های تأثیر گذار در این کمیته حضور فعال و مسئولانه و متعهدانه داشته باشند. نهاد صدا و سیما، وزارت های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و آموزش عالی، سازمان و دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و ستاد امر به معروف و نهی از منکر از جمله این نهاد ها هستند. در غیر این صورت اقدامات اعتاب مقدسه محدود به آستانهای مقدس خواهد شد؛ در حالی که زایران این حرم های مقدس بیشترین میزان پایبندی به اخلاق و ارزشهای مبتنی بر آن دارند و برای ترویج عفت و پاکدامنی باید به فراتر از محدوده آستانهای مقدس اندیشید.

دکتر محمد تقی سبحانی نیا آمادگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و نهادهای وابسته به آن از جمله مؤسسه دارالحدیث را برای انجام پژوهش های کاربردی و نیز تولید آثار ترویجی و عمومی در موضوع حیا و عفاف به اطلاع حاضران رساند و  در پایان ارائه طرح در جهت انجام این مسئولیت به این آستان مقدس واسپاری شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :