تاريخ : پنج شنبه 1395/2/30 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 51153
توجه به روایات اخلاقی و تفسیری همانند روایت فقهی

توجه به روایات اخلاقی و تفسیری همانند روایت فقهی

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به تلاش‌های فراوان در زمینه حدیث در حوزه گفت: با وجود این همه تلاش خلاها و گره های گشوده نشده‌ای مانند کم توجهی به احادیث اخلاقی و تفسیری همچنین ترویج این معارف به اروپا و آفریقا وجود دارد که حوزه باید به آن اهتمام بیشتری داشته باشد.

به گزارشخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، عصر امروز ۲۹ اردیبهشت ماه در اختتامیه اولین جشنواره شیخ کلینی در مدرسه عالی دارالشفاء گفت: حدیث دومین سند دین است و بیشترین نقش را در شناساندن اسلام داراست از این رو پیامبر توصیه به قرآن و عترت به صورت توامان کرده است.

وی افزود: اگر کار بزرگان نبود امروز دست ما از روایات معصومان(ع) خالی بود البته در زمان ما مباحثی مانند معجم نویسی و تصحیح کتب حدیثی و دیگر کارهای ارزشمند صورت گرفته است.

وی با اشاره به برخی کمبودهای حدیثی در حوزه تصریح کرد: امروز دشمنان شبهات زیادی علیه روایات اهل بیت(ع) و پیامبر ایجاد کرده اند که باید قواعد روشنی برای پاسخگویی باشد و علوم حدیث و فقه الحدیث و قواعد رجالی باید مدون شود.

مئیر حوزه علمیه ادامه داد: مطالعه جدی درباره احادیث مجعول و تنقیح آن، بررسی روایات متعارض و یافتن راه های معقول برای آن و ارایه راه حل همچنین بررسی روایات اخلاقی، کلام، تفسیر و ... از مواردی است که مورد مداقه باید قرار گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: گاهی با نگاه متفاوت با احادیث برخورد می کنیم بنابراین باید قواعد عام و خاص برای حدیث ایجاد شود همچنین نقد کتب حدیثی از دیگر موارد لازم است که باید بیشتر از پیش به ان پرداخته شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه با تمجید از شخصیت کلینی و اینکه چرا وی را ثقة الاسلام نامیده اند اظهار کرد: ویژگی مرحوم کلینی این بود که هم مورد مراجعه شیعه و سنی بوده و نامگذاری به ثقة الاسلام به این معنا است، وی در عصر امام عسکری متولد شده و ظاهرا در عصر چهار نایب خاص امام زمان بوده است و تعبیرات عجیبی راجع به وی چون مانند امنت، عدالت، فضیلت و تقوا و حفظ و ضبط احادیث وجود دارد.

آیت الله بوشهری عنوان کرد: آثار متعددی دارد ولی کتاب اصلی وی کافی است که شامل بیش از ۱۶ هزار حدیث است و ۲۰ سال برای نوشتن این اثر زحمت کشیده شده است و نزد فقها و اندیشمندان شیعه برای جمع اوری این معجم رفته است.

وی افزود: روزی که اروپا غرق در ظلمت و جهالت بوده ایشان کتاب فضل علم، توحید و عقل و جهل، نوشته و احادیث آن را جمع‌آوری کرده است و به مباحثی مانند حجیت قول و فعل و تقریر معصومین(ع) پرداخته است که در آداب اخلاقی و سبک زندگی می تواند برای آن روز و امروز ما مفید واقع شود و مورد درس قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: امروز امکانات زیادی در حوزه از جمله کتابخانه و نرم افزار فراهم و حجت بر همه تمام شده است و باید گره های موجود در زمینه حدیث گشوده شود.

وی افزود: گزارشاتی که به من داده اند این است که در فیضیه هر روز مذاکرات بحث های حدیثی در هفته وجود دارد و فضای حوزه ما فضای بازگشت عمیق و ژرف به احادیث اهل بیت(ع) است زیرا زمانی زمینه سازی برای ظهور خواهیم کرد که زیبایی کلمات اهل بیت(ع) را به مردم دنیا برسانیم.

عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: اگر معارف نورانی اهل بیت به اروپا و آفریقا برسد و منتشر شود مطمئنا مردم آن دیار به جای رفتن به سمت تبشیری ها و عرفان‌های نوظهور به سمت این معارف خواهند آمد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :