تاريخ : چهارشنبه 1394/12/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49699
شیرین ترین ساعات زندگی، لحظات پژوهش و آموزش است

شیرین ترین ساعات زندگی، لحظات پژوهش و آموزش است

حجت الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی در خصوص بهترین اوقات زندگی گفت: به عقیده من شیرین ترین لحظات زندگی انسان زمانی است که سرگرم تحقیق و پژوهش است، زیرا امور اجرایی و مسئولیت های ادرای بزرگ ترین آفت برای ادامه مسیر تحقیق و پژوهش است.

حجت الاسلام و المسلمین احمد غلامعلىدر سال ۱۳۴۸ در تهران متولد شد، او تحصیلات  مقدماتی خود را در حوزه علمیه قم آغاز کرد و در مقطع سطح عالی از استادان برجسته ای همچون مرحوم آیت الله احمدی میانجی، آیت الله نکونام و حجت الاسلام سید احمد خاتمی بهره برد و درس خارج فقه و اصول را از محضر عالمان فرهیخته آیت الله سید احمد مددی و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی استفاده کرد.و سپس در کنار تحصیل در دانشکده علوم حدیث، به تدریس در حوزه و دانشگاه پرداخت.

وى فعالیت‏هاى پژوهشى خود را با ورود به مؤسسه علمى فرهنگى دار الحدیث سامان داد و تا امروز ۱۵اثر علمى به همت ایشان منتشر شده است، حجت الاسلام و المسلمین احمد غلامعلى تا کنون مشاوره بیش از ۲۵ پایان نامه را برعهده گرفته است .وی  هم اکنون عضو هیئت علمى دانشگاه قرآن و حدیث ، سرپرست دانشکده علوم و معارف قرآن و نیز معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و معارف حدیث است.

در ادامه سلسه گفت و گوها با شخصیت های تاثیر گذار در تاریخ شکل گیری موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث خدمت حجت الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی، معاون پژوهش پژوهشکده علوم و معارف حدیث رسیدیم تا پای صحبت های مرد همیشه خندان موسسسه بنشینیم. متن حاضر ماحصل این گفت و گوست که تقدیم خوانندگان محترم می شود.

از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید ممنون هستم اگر امکان دارد نحوه ورود خود  به موسسه را بفرمایید.

در سال ۱۳۷۲ هنوز طلبه پایه پنجم حوزه علمیه بودم که با ثبت نام در اولین فراخوان جذب محقق و پژوهشگر از سوی موسسه وارد ساختار تشکیلاتی این موسسه علمی فرهنگی شدم.

البته این فراخوان مخصوص طلاب سطح عالی حوزه علمیه بود و من به دلیل نداشتن مدرک لازم، به عنوان مستنسخ همکاری خودم را با موسسه دارالحدیث آغاز کردم، بعد از مدت کوتاهی با عنوان مصدریاب احادیث اهل بیت(ع) به همکاری خود ادامه دادم و سپس در اخذ و تنظیم روایات فعالیت داشتم.تهیه پرونده علمی و نگارش اولیه برخی بیانها نیز بر عهده بنده بوده است.پس از آنکه فعالیتهای تدریس بنده در دانشگاه و حوزه بیشتر شد، و مسئولیت معاون پژوهشکده را پذیرفتم از فعالیتهای پژوهشی سابق خود تا اندازه زیادی بازماندم.

ساختار اساسی فرآیند پژوهش در حوزه علوم اسلامی موسسه دارالحدیث چگونه تعریف می شود؟

پژوهش در حوزه علوم اسلامی چند عرصه دارد: پژوهشهای بنیادین که بر اساس ضرورت ها برای تبیین مبانی اندیشه به انجام میرسد و دیگری پژوهشهای کاربردی است که بر اساس نیازهای جامعه سامان می یابد . در دارالحدیث هر دو گونه پژوهش انجام میشود. احیاء تراث حدیثی، تبیین مبانی در چگونگی نگرش به احادیث و... نوع دیگر پژوهش کاربردی است.در این گونه پژوهش ها نیازمند تعامل بیشتر با واقعیات جامعه هستیم تا نیازهای آن رصد شود و بر اساس مبانی دین پاسخ شایسته فراهم آید .

نکته مهمی که در ساختار فرآیند پژوهش در دارالحدیث اعمال میشود، پرهیز از وادادگی به مطالعات غربی است. برخی پژوهشگران در عرصه مطالعات حدیثی، یافته­های غربی­ها را پایه مطالعات قرار میدهند و سعی میکنند برای اسلامی شدن آن، آیات و روایاتی را در کنار آن گردآورند. طبیعی است که چنین فرآیندی آفات فراوانی دارد . در پژوهش­های دارالحدیث مسئله یابی و تبیین غربی­ها گاه مورد توجه قرار میگیرد ولی اصول و مبانی قرآنی در همه مراحل حاکم است.

عملکرد پژوهشکده علوم و معارف حدیث، در چه راستایی قرار دارد؟

پژوهشکده علوم و معارف حدیث بنابر گروه­های تحقیقی خود در زمینه­های تهیه و تدوین دانشنامه­های حدیثی، احیاء منابع اصلی حدیثی شیعه با تصحیح شایسته، مباحث رجالی مورد نیاز محققان در زمینه هایی مانند موسوعه فوائد رجالی و راوی شناسی تخصصی، تاریخ حدیث و نقش آن در فهم روایات، موسوعه­های احادیث فقهی با رویکرد تقریبی شیعه و اهل سنت، تاریخ وسیره معصومین برپایه روایات، تخریج و مصدریابی دقیق روایات فعالیت میکند. میتوان در یک جمله  گفت که پژوهشکده علوم و معارف حدیث وظیفه پاسخگویی به نیازهای حدیثی پژوهشگران معاصر را برعهده دارد.

چشم انداز پژوهشکده علوم و معارف حدیث دارالحدیث را بیان می فرمایید؟

چشم انداز اوليه تکميل و تصحیح دانشنامه های منطبق بر احادیث و متن قرآن کریم است که به طور طبيعی با عناوین فراوانی که در آن گنجانده شده؛ پاسخگوی بسياری از افراد می باشد، تقریب روشمند مذاهب اسلامی از چشم اندازهای دیگر است.

تصحیح کتاب های اصلی جهان شيعه مانند شيخ صدوق و شيخ طوسی از موارد دیگر است که در گروه احيا انجام می شود؛ در گروه های رجال نیز نخستين کار استخراج فواید رجالی است که در کتاب های پيشين می باشد و ارزشمند است.

در مجموعه سمت های اجرایی که تا به حال داشته اید، کدام مسئولیت برای خودتان لذت بخش وشیرین بوده است؟

در حقیقت مسئولیت های اجرایی هیچ کدام شیرین و لذت بخش نیستند، به عقیده من شیرین ترین ایام زندگی انسان زمانی است که مشغول به تحقیق و پژوهش است زیرا امور اجرایی و مسئولیت های ادرای بزرگ ترین آفت برای ادامه مسیر محققین و پژوهشگران است.

البته ارتباط نزدیک با افراد صاحب نظر، عالمان و اندیشمندانی چون آیت الله ری شهری ، حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم طباطبایی و حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا مسعودی برای بنده بسیار اثرگذار بوده است، درس های فراوانی از ایشان و دیگر بزرگان فراگرفته ام و از این بابت خداوند متعال را شاکرم.

آیا مشکلات مالی در روند فعاليت های پژوهشی شما خللی ایجاد کرده است؟

در حقیقت به روند پژوهشی پژوهشکده در سال هایی که مشکلات مالی همه کشور را فراگرفته بود، خدشه ای وارد نشد و تلاش مسئولان موسسه چنان بود که خللی در کارهای پژوهشی حاصل نشود و حتی تعدیل نيرو وجود نداشت.

لیست کتاب ها و مقالاتی که در تهیه و تنظیم آن مشارکت داشته اید را بیان می فرمایید؟

کتاب ها: آشنايي با حديث، التعبئه في الكتاب و السنه، تفسير قرآن ناطق ( شرح زيارت جامعه كبيره)، جواهر الحكمه للشباب، حكمت نامه جوان، حکمت نامه بسیج، دوستي در قرآن و حديث، شناخت نامه نهج البلاغه، شيوه هاي نظارتي امر به معروف و نهي از منكر در گفتار و سيره پيامبر اعظم (ص)، مدرسه امام صادق (ع).

مقالات:، اثني عشر خليفه، البر "در كتاب دائره المعارف قرآن كريم"، بازتاب صحيفه سجاديه در مفاتيح الجنان، حديث ثقلين‎، ساختار شناسی نهج البلاغه، قرآن و صحيفه سجاديه، درونمايه‌های مشترك، محك حق، نقش آسيای ميانه در نشر حديث شيعه، نيم نگاهي به ترجمه نهج البلاغه دكتر جعفری، تعلیقات فقه الحدیثی مرحوم وحید بهبهانی در حاشیه الوافی

در پایان چه توصیه ای به جوانان، دانشجویان و طلاب علوم دینی که در ابتدای مسیر تحقیق و پژوهش هستند، دارید؟

غالب افراد می پرسند برای اینکه پژوهشگر خوبی شویم باید چه چیزهایی را رعایت کنیم و چه کارهایی را انجام دهیم؟ به نظر من تنها نکته ای که در این مسیر باید با جدیت به آن توجه داشت اول مطالعه، دوم مطالعه و سوم نیز مطالعه است؛ مهم ترین ضعف امروز مجموعه علمی کشور دور بودن از فضای مطالعه می باشد.

عشق و علاقه به مطالعه، کشف استعداد های موجود، شناسایی نقاط قوت و عدم توجه به تحقیر دیگران از جمله مهم ترین عوامل موفقیت در این مسیر است.

با تشکر از شما

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :