تاريخ : شنبه 1394/9/28 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 47561
علم، فن، هنر و عشق چهار رکن اساسی در پژوهش است

علم، فن، هنر و عشق چهار رکن اساسی در پژوهش است

مدیر گروه نهج‌البلاغه پردیس تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، گفت: تألیف پژوهش سازنده، پرورش و تربیت شخصیت پژوهش بر چهار عنصر علم، فن، هنر و عشق تکیه دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث،دکتر مصطفی دلشاددر آیین اختتامیه  ششمین همایش حدیث پژوهش که در تالار علامه مجلسی(ره) موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، اظهار داشت: پژوهش بر چهار ستون استوار است و اگر قرار است کهپژوهشنتیجه مطلوب را بدهد، بایستی در اولین گام به این چهار رکن اساسی و غیرقابل انکار توجه داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: پرورش و تربیت شخصیتپژوهشبر چهار عنصر علم، فن، هنر و عشق تکیه دارد، امروزه جدیت در پژوهش مستلزم این می باشد که به سمت پژوهش‌های سازنده برویم، به عبارت دیگر باید شخصیت پژوهش را علاوه بر پرورش حفظ کنیم.

دکتر دلشاد با اشاره به تعاریف علمی هر یک از این چهار رکن اساسی در پژوهش، بیان داشت: علم اشاره ای به آن دارد که چه چیزی را باید فراهم کنیم، فن گویای تخصص هایی همچون روش تحقیق، نوشتن، نگارش صحیح و درست نویسی می باشد، هنر قدرت تخیل، پردازش، ساماندهی و نوآوری مورد نظر را مشخص می کند و عشق موجب می شود حتی اگر پژوهش و تحقیقات چندین سال متوالی به طول انجامید مسیر و هدف مورد نظر فراموش نشود.

وی در ادامه به بیان ارزش ها و نگاه ارزشی صحیح به پژوهش پرداخت و افزود: بیان ارزش های حقیقی جامعه اسلامی، گرایش ها و جهت دهی به سمت تحقیق و پژوهش، اصول اخلاقی و مباحث سرقت علمی، روش های پژوهش و نوع ادبیات و نگارش از جمله مواردی ست که باید آسیب شناسی شود.

مدیر گروه نهج‌البلاغه پردیس تهران گفت: بسیاری از پژوهش ها به صورت فرمایشی می باشد که معمولا از حیث علمی قابل قبول نیست و کمکی برای مشکلات جوامع اسلامی محسوب نمی شود، اگرپژوهشصحیح انجام شود بر اساس آن علم باید قالبی را تهیه و آن را ساماندهی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پژوهشگر حوزه و دانشگاه بایستی با دانش های بیرونی همچون شناخت کافی از زندگی امیرمؤمنان حضرت علی(ع) به خصوص طریقه حکومت حضرت با عنایت بر فقه التاریخ و نقد تاریخ آشنایی لازم را داشته باشد.

دکتر دلشاد تاکید کرد: منابع و اسناد، جغرافیای سخن، سبب صدور، تاریخ، مخاطب، موضوعات و اهداف مهم ترین لوازم مطرح برای شروع پژوهش و تحقیق است، وقتی پژوهشگر می خواهد روی متنی کار علمی انجام دهد باید توجه لازم به این لوازم را داشته باشد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :