تاريخ : یکشنبه 1394/7/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 45786
شهادت نامه امام حسین(ع)، جایزه دعبل «کتاب سال عاشورا» را دریافت کرد

شهادت نامه امام حسین(ع)، جایزه دعبل «کتاب سال عاشورا» را دریافت کرد

20 کتاب در حوزه عاشورا و در گروه های ادبیات، فرهنگ و تاریخ، هنر، ترجمه و کودک و نوجوان، به عنوان برگزیدگان نخستین دوره جایزه دعبل خزائی و کتاب سال عاشورا معرفی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث ، آیین اختتامیه نخستین جایزه دعبل عصر سه شنبه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد تا در دو سال آینده بهترین و اثرگذارترین کتاب های تاریخ عاشورا و پژوهش های انجام شده در این زمینه معرفی شود.
در این مراسم که با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمدرضا زائری، مجتبی رحماندوست، جواد محقق، اسماعیل امینی، علی عظیمی، علی اکبر اشعری و شمار دیگری از شخصیت های فرهنگی و هنری برگزار شد، از پدید آورندگان ۱۷ اثر به عنوان آثار برگزیده و از سه کتاب به عنوان آثار شایسته تقدیر تجلیل شد.
در گروه هنر هادی لزیری در بخش عکس با اثر جامه دران برگزیده شد و مجتبی ملک زاده برای ترکیب بند محتشم کاشانی که به خط شکسته نستعلیق نگارش شده به عنوان اثر برگزیده در بخش خوشنویسی معرفی شد.
در بخش هنرهای تجسمی برای اثر روزی که شبیه هیچ روزی نیست از محمد فدایی تجلیل شد و در بخش پژوهش هنری مهدی امین فروغی برای تالیف کتاب شعر و موسیقی در نوحه های تهران قدیم مورد تجلیل قرار گرفت.
در گروه کودک و نوجوان هیات داوران هیچ اثری را انتخاب نکرد و در بخش داستانی از حمید گروگان برای کتاب یاد یار و دیار تجلیل کردند.
در بخش تصویرگری و طراحی کتاب کودک و نوجوان کتاب های عطر گل سرخ با تصویرگری مرضیه صادقی و قصه عاشورا با تصویرگری فرهاد جمشیدی به عنوان آثار برتر معرفی شدند.
در گروه ادبیات، هیات داوران کتاب ضربان ذات نوشته قربان ولیئی در بخش شعر و از ابوالفضل زروئی نصر آباد برای کتاب ماه به روایت آه، در بخش ادبیات داستانی تجلیل کردند.
در بخش نوحه، کتاب هم صدا با جبرئیل نوشته سیدمحمد سادات اخوی و در بخش نمایش نامه و مجلس تعزیه، دفتر تعزیه ۱۱ و ۱۲ کاری از داود فتحعلی بیگی به عنوان آثار برتر معرفی و کتاب این رستاخیز عام در پنج جلد نوشته غلامعلی نادعلی زاده به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.
در بخش نصر ادبی هیچ اثری به عنوان کاندیدا انتخاب نشد و در بخش پژوهش ادبی کتاب حسین زبانی دیگر نوشته نرگس انصاری معرفی و از حجت الاسلام مهدی پیشوایی برای تالیف کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا (ع) و همچنین از آیت الله محمد محمدی ری شهری برای کتاب شهادت نامه امام حسین (ع) تجلیل شد.
در بخش پژوهش فرهنگی کتاب تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا تالیف رقیه میر ابوالقاسمی به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد و از کتاب آئین و اسطوره در ایران شیعی نوشته جبار رحمانی به عنوان اثر شایسته تقدیر تجلیل به عمل آمد.
از جمله آثار برگزیده، کتاب شهادت نامه امام حسین(ع) تالبف آیت الله محمدی ری شهری بود.
نخستین جایزه دعبل خزائی به همت بنیاد دعبل خزائی و مجموعه خیمه بعدازظهر سه شنبه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.
۵۴۰ کتاب به دبیرخانه این جایزه ارسال شد و ۱۲۳ اثر به مرحله دوم راه پیدا کرد و ۵۴ اثر به عنوان کاندیدا به مرحله نهایی راه یافتند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :