پژوهشى در باره نماز در امّت ‏هاى پيشين - صفحه 1

پژوهشى در باره نماز در امّت‏هاى پيشين ۱

نماز به عنوان ستون دين اسلام، نماد ديندارى و عبوديت است. اين ستون استوار در همه اديان آسمانى، مورد توجّه بوده و تنها شكل و آداب و يا مقدار آن تفاوت داشته است. آيات و احاديث متعدّدى، تشريع نماز (وضع شدن قانون نماز) را در اديان پيشين اثبات مى‏كنند و نوشته‏هاى موجود در عهد عتيق و جديد (تورات و انجيل) نيز به روشنى از وجود آيين نماز در اديان يهود و مسيحيت خبر مى‏دهند. هر چند اسناد در دسترس، تصوير دقيق و كاملى از نماز در آيين‏هاى پيشين ارائه نمى‏دهند، اما نشان دهنده استمرار وجودى آن در آيين همه پيامبران اند. پيش از اين ، متن آيات و احاديثى كه بر اين موضوع دلالت دارند ، ارائه شد و در اين جا تنها به چكيده و نتيجه نهايى آنها اشاره مى‏كنيم.
قرآن كريم در سوره مريم به روشنى وجود نماز را در امّت‏هاى متعدّدى نشان مى‏دهد . ۲ همچنين روايت كلينى ۳ از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله نشان از نماز خواندن يهوديان و مسيحيان دارد. افزون بر اين مى‏توان احاديثى مانند «وَ هِىَ مِنهاجُ الأَنبِياءِ» ۴ و «لا خَيرَ

1.اين پژوهش توسط استاد ارجمند جناب آقاى عبدالهادى مسعودى نگارش يافته است .

2.مريم: آيه ۵۸ - ۵۹.

3.« نَوِّروا بُيوتَكُم بِتِلاوَةِ القُرآنِ و لا تَتَّخِذوها قُبوراً كَما فَعَلَتِ اليَهودُ و النَّصارى، صَلَّوا فِى الكَنائِسِ وَ البِّيَعِ و عَطَّلوا بُيوتَهُم ؛ خانه‏هايتان را با تلاوت قرآن نورانى سازيد و آنها را همچون يهود و نصارا گورستان نكنيد. آنان [فقط] در كنيسه‏ها و كليساها نماز مى‏خواندند و خانه‏هاى خود را [از بركات نماز ]بى‏بهره مى‏ساختند» (الكافى: ج ۲ ص ۶۱۰ ح ۱).

4.ر . ك : ح ۱۱۱ .

صفحه از 7