تاريخ : شنبه 1394/3/2 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 42828
کتابشناسی اینترنتی امام سجاد علیه السلام

کتابشناسی اینترنتی امام سجاد علیه السلام

با تلاش کتابخانه معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام، فاز اول کتابشناسی اینترنتی امام سجاد علیه‌السلام آغاز به کار نمود.

در فاز اول این کتابشناسی ۱۶۷ عنوان پایان نامه  مرتبط به امام سجاد علیه‌السلام، صحیفه سجادیه، رساله حقوق و ... تهیه گردیده است . این پایگاه به پژوهشگران این امکان را می‌دهد برای اطلاع از پژوهش‌های صورت گرفته در مورد امام سجاد علیه‌السلام، بدون نیاز به جستجو در پایگاه‌های مختلف، از اطلاعات کتابشناختی و چکیده آثار آگاه شوند.

کاربران می توانند برای جستجو در این پایگاه، به سایت همایش بین‌المللی امام سجاد علیه‌السلام http://imamsajjad.net یا پرتال مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام و انتخاب لوگوی سیمرغ  http://www.ahl-ul-bayt.org  مراجعه نمایند.
لازم به ذکر است که این کتابشناسی به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی امام سجاد علیه‌السلام تهیه می‌شود و قرار است در فاز دوم اطلاعات کتابشناختی کتاب ها و مقالات هم به آن افزوده شود.

ویژگی های طرح جامع کتابشناسی امام سجاد (ع)

در این طرح، درصدد گردآوری، معرفی و ارائه کامل و روزآمد تالیفات، پژوهش‌ها و نگاشته ‌های مرتبط با موضوع  امام سجاد علیه‌السلام اعم از مقاله‌ها، کتاب‌ها و پایان‏ نامه‌ها به زبان‌های مختلف هستیم. با وجود انتشار کتابشناس هاي ديگري مربوط به امام سجاد علیه السلام، اغلب آنها دارای نقاط ضعف مشترکی هستندکه از جمله  آنها نداشتن جامعيت، تمرکز بر روي کتاب‌ها، روزآمد نبودن، محدودبودن منابع و موضوعات، محدودبودن امکانات جستجو، عدم دسترسي از طريق وب و غيره است. تدوین کتابشناسی جامع امام سجاد علیه‌السلام از چند جهت ضرورت دارد که از آن جلمه می توان به معرفی میراث عظیم مسلمانان در زمینه امام سجاد علیه‌السلام، پرهیز از انجام پژوهش‌های تکراری، یافتن خلاهای پژوهشی و غنی سازی کتابخانه‏‌های تخصصی در این زمینه اشاره کرد.

نقاط قوت
۱.      امکان اتصال، جستجو و گزارش گيری از طريق اينترنت؛
۲.     روزآمد بودن و امکان به روزرسانی بدون نياز به تغييرات اساسی؛
۳.     داشتن اطلاعات کامل کتابشناسی و چکيده منابع (پایان نامه ها)؛
۴.     جامعيت در گردآوري منابع به طوری که یک پژوهشگر برای تالیف یک اثر به جای جستجو در پایگاه‌های مختلف، در این پایگاه اطلاعات کامل را دریافت  می نماید؛
۵.     تدوين واژگان کليدي براي جستجوي منابع؛

تهیه و تنظیم: اداره اسناد و اطلاعات به سفارس دبیرخانه کمیته علمی همایش بین المللی امام سجاد(ع)

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :