کهیعص اشاره به کربلا

پرسش :

در احتجاج ضمن حدیثی طولانی از سعد بن عبداللّه اشعری در داستان شرف یابی او حضور حضرت مهدی(ع) و پرسش های وی از ایشان می گوید: عرض کردم: به من گزارش بده از تأویل کهیعص. فرمود:
کاف رمز کربلا و هاء رمز هلاکت عترت و یاء رمز یزید و عین رمز عطش و صاد رمز صبر امام حسین(ع) می باشد.
آیا این روایت و این گونه تفسیر از رموز قرآنی، مورد اعتماد و استناد می باشد؟



پاسخ :

آیت اللّه خویی علاوه بر آنکه سند این روایت را ضعیف می داند، می فرماید:

۱. در این روایت از یک طرف آمده است که امام عسکری(ع) وقتی مشغول نوشتن می شد, فرزند کوچکش مانع نوشتن می شد و حضرت به جهت این که فرزندش مانع نشود, انار طلایی که نزدش بود, به جای دیگر می انداخت تا کودکش به آن مشغول شود, که این کارها از حضرت مهدی که به مسائل مشکل علم دارد, بعید است.

۲. در آن آمده است که احمد بن اسحاق در شهر حلوان فوت کرد و خادم امام عسکری به نام کافور الخادم برای غسل دادن و کفن کردن احمد بن اسحاق به آن جا آمد, در حالی که احمد بن اسحاق بعد از شهادت امام عسکری(ع) فوت کرد.[۱]

ایشان در جای دیگر فرموده است: طریق و سلسله سند شیخ طوسی به احمد بن اسحاق قمی ضعیف است، چون واسطه ی آن احمد بن محمد بن یحیی العطار است و طریق صدوق نیز به ایشان مجهول است.[۲]


[۱] . معجم الرجال الحدیث، ج ۸، ص ۷۷؛ کمال الدین، ص ۴۶۵.

[۲] . همان، ج ۲، ص ۵۰.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت
منبع :