مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : بلاغات النساء
جستجو در Lib.ir

بلاغات النساء

اين كتاب خلاصه ‏اى است از برگزيده سخنان بليغ و فصيح شخصيتهاى زن كه در طول سه قرن نخست اسلام بيان شده است.

نويسنده كتاب، ابو الفضل، احمد بن ابى طاهر، معروف به ابن طيفور است( ۲۰۴- ۲۸۰ هجرى).

اين كتاب خلاصه ‏اى است از برگزيده سخنان بليغ و فصيح شخصيتهاى زن كه در طول سه قرن نخست اسلام بيان شده است.

كتاب بلاغات النساء علاوه بر سخنرانى‏ها، به سخنان كوتاه، اشعار، سخنانى كه به شكل نثر بيان شده و يا هر سخنى كه در يكى از فنون كلام و سخن صادر شده است اشاره مى‏كند.

در اين كتاب گاهى به سخن زيبايى از جانب مردان نيز اشاره دارد كه به مناسبت نقل كلام از سوى شخصيتى زن مطرح مى‏شود.

كتاب حاضر سندى تاريخى و معتبر بر ادبيات و تاريخ اسلام و اوضاع و احوال اجتماعى زن عرب مسلمان در صدر اسلام مى‏باشد.

خواننده با مطالعه اين كتاب بر بسيارى از كلمات دقيق در ادبيات عرب آگاهى مى‏يابد. بلاغات النساء علاوه بر ديدگاه ادبى، از ديدگاه تاريخى و عقيدتى نيز بسيار قابل توجه است.

مطالب كتاب‏

در آغاز اين كتاب سخنان عايشه دختر ابوبكر و حفصه دختر عمر را درباره مسائل اجتماعى و سياسى آن دوران و در مدح و ستايش پدرانشان آورده و سپس دو سخنرانى حضرت فاطمه زهرا دختر رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم در مسجد مدينه و در جمع زنان مدينه را نقل كرده است.

پس از آن به سخنرانى حضرت زينب دختر حضرت على عليه السلام در كاخ يزيد و سخنرانى ام كلثوم در شهر كوفه نيز اشاره مى‏كند.

علاوه بر آن به سخنان دختر حارث بن عبد المطلب و سوده دختر عماره و زرقا دختر عدى و بكاره هلاليه و ام الخير دختر حريش بارقيه و پير زنى از فرزندان حارث بن عبد المطلب اشاره كرده و سخنان هر يك را با معاويه، كه همه اسنادى تاريخى و بيان‏گر اوضاع اجتماعى، سياسى و فرهنگى آن دوران نيز مى‏باشد، آورده است.

ارزش كتاب‏

كتاب بلاغات النساء اوج آزادى زنان و آگاهى آنان از مسائل اجتماعى را كه اسلام براى آنها به ارمغان آورده است به زيبايى به تصوير مى‏كشد. بر خلاف تبليغاتى كه استعمار غرب به آن دامن مى‏زند و اسلام را مخالف آزادى زنان و طرفدار عقب افتادگى و ستم به زنان معرفى مى‏كند، اين كتاب چهره‏هاى سرشناسى از زنان مسلمان را در هزار و چهار صد سال قبل معرفى مى‏كند كه همه تربيت شده اسلام و زنانى آزادى خواه و مبارز با ظلم و ستم و آگاه به زمان و مكان و شرائط اجتماعى و داراى شخصيت اجتماعى و سياسى و فرهنگى بوده‏اند كه هنوز هم جهان غرب نتوانسته است چهره‏هايى همانند برخى از آنها را ارائه دهد.

اعتبار كتاب‏

با توجه به اينكه نويسنده اين كتاب يكى از شخصيتهاى بزرگ اهل تسنن در قرن سوم هجرى به شمار مى‏آيد و بسيارى از مطالب اين كتاب هم موافق با روايات علماى شيعه و سنى مى‏باشد، اين كتاب از اعتبار و ارزش خاصى ميان علماى شيعه و سنى برخوردار است، به حدى كه علامه مجلسى اين كتاب را يكى از مصادر كتاب معروف خود« بحار الأنوار» قرار داده و به آن اعتماد كرده است.

علاوه بر آن، اين كتاب از نظر ادبى هم بسيار شايان توجه و ارزشمند است و مورد عنايت ادبا مى‏باشد.

نسخه ‏هاى كتاب‏

۱- نسخه‏اى در كتابخانه دار الكتب خديويه در مصر كه تاريخ نگارش آن ۱۲۹۷ هجرى است و به خط مرحوم محمود باشا سامى بارودى، شاعر بزرگ عرب مى‏باشد.

۲- نسخه ديگرى در همان كتابخانه به خط شيخ شنقيطى، حافظ بزرگ و شخصيت مورد اطمينان در علم لغت و ادبيات.