تاريخ : چهارشنبه 1392/6/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28118
همایش ملی حدیث رضوی فردا در قم برگزار می شود

همایش ملی حدیث رضوی فردا در قم برگزار می شود

همايش ملی حديث رضوی روز پنجشنبه، 21 شهريورماه ساعت 10 صبح در تالار شهيد آوينی اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم واقع در بلوار جمهوری اسلامی، نبش كوچه 28 برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه حدیث نت، جشنواره بین المللی، فرهنگی و هنری امام رضا(ع)» عظیم ترین جشنواره های ولایی کشور است که به مناسبت میلاد سراسر نور عالِمِ آلِ محمد، حضرت امام علی ابن موسی الرضا(ع) همه ساله در «دهه‌ی کرامت» از یکم تا یازدهم ذیقعده توسط «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و در گستره ملی و بین المللی برگزار می گردد.
«بخش ملی» این جشنواره مردمی با مشارکت مردم ولایتمدار، پژوهشگران و اهالی فرهیخته فرهنگ، هنر و ادب کشور و به همت «ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سی استان کشور» و دیگر سازمان های مجری و «بخش بین الملل» آن به همت «نمایندگی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور» مدیریت و اجرا می شود.
این جشنواره خودجوش با خاستگاهی مردمی و به خاطر حسن انتسابش به نام نامی حضرت امام رضا(ع)، همچون شجره طیبه، ریشه در اعماق دلهای دلدادگان حضرتش دوانده و همچون خادمان بارگاه ملک پاسبانش، مشتاقانه همه بزرگان علم و تقوی، اهالی فرهنگ و هنر، صاحبان اندیشه و قلم، اصحاب رسانه و حتی دولتمردان و مسئولان در اظهار ارادت و سرسپردگی به ساحت قدسی این امام همام سراز پا نمی شناسند و از این رهگذر نیز این جشنواره را مورد لطف و نظر وافر خود قرا داده اند.
جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرده است این حرکت پسندیده طی ۱۰ سال، در قالب‌های مختلف پژوهشی، داستان، شعر، تئاتر،‌فیلم هنرهای تجسمی و دیگر رشته‌های فرهنگی و هنری ارائه شده است.
با توجه به نیازسنجی که در زمينه مسئله حديث در جشنواره امام رضا(ع) احساس مي‌شد، بخش حديثي جشنواره راه‌اندازي و مسئوليت برگزاري آن به «موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث» به عنوان معتبرترين موسسه واگذار شد.
مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث در فعالیت های علمی تخصصی پیرامون علوم حدیث مرکزی پیشگام و سرآمد است و سرآغاز بسیاری از فعالیت های حدیثی معاصر، در دو دهه اخیر به این مؤسسه باز می گردد.
یکی از مأموریت های دارالحدیث ترویج معارف قرآنی و حدیثی در سطح عموم جامعه و عمومی سازی این معارف برای استفاده حداکثری بوده است.
همایش ملی حدیث رضوی از مهمترین برنامه های جشنواره بین المللی، فرهنگی و هنری امام رضا(ع)» محملی مناسب در نشر معارف رضوی و ترویج هرچه بیشتر آن در سطوح مختلف اجتماع است.
از این رو نخستین نشست هم اندیشی برگزاری همایش ملی حدیث رضوی با حضور آیت‌الله ری‌شهری رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، اسماعیلی‌طبا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و جمعی از مسئولان حوزوی، اردیبهشت ۹۲ ، در سالن جلسات موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.
در این جلسه آیت‌الله ری شهری در سخنانی برگزاری جشنواره‌ها برای تبیین زندگی اهل‌بیت(ع) را یکی از به روزترین و کارآمدترین روش‌ها دانست و بر آسیب‌شناسی و ارزیابی اقدامات گذشته برای پربارتر شدن جشنواره‌های بعدی تاکید کرد. مرتضی اسماعیلی‌طبا در این نشست به ارائه گزارشی از روند شکل‌گیری این جشنواره در قم پرداخت و برگزاری آن را حرکتی نو در تبیین زندگی امام هشتم حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) ذکر کرد.
برگزاری نشست های علمی، مانند «منبع شناسی احادیث و سیره رضوی» زمینه تحقیق اندیشه های کلامی در عصر امام رضا(ع)، مناظرات عالمان، امکان ابراز عقیده، مباحث توحیدی در عصر امام رضا(ع) و ویژگی های احادیث امام رضا(ع) را فراهم آورد.
فراخوان بخش ادبیات داستانی همایش نیز با استقبال چشمگیری مواجه شد.
در مدت زمان سه ماه(خرداد، تیر، مرداد۹۲) فرصت ارسال مقالات، حدود سيصد مقاله و سيصد و بيست و سه داستانك ، در سه سطح اساتید و پژوهشگران، طلاب و دانشجویان ، و نوقلمان به دبيرخانه همايش حديث رضوي ارسال شد.
پراکندگی جغرافیایی بین شرکت کنندگان در این همایش از ویژگی‌های خاص آن اعلام شد ، در این همایش از اکثر مناطق کشور مقاله ارسال شده است.
رونمایی ازهشت کتاب ادبی و عمومی با موضوع محوری حضرت امام رضا علیه السلام از دستاوردهای دیگر این همایش است.
این هشت کتاب در قالب های داستان کوتاه، نثر ادبی، شعر و زبان معیار، از جنبه ها و پنجره¬های گوناگون و متنوع، به شیوۀ زندگی و جنبه¬های برجستۀ شخصیت هشتمین امام معصوم علیه السلام می پردازد.
عناوین و موضوعات این هشت کتاب عبارت است از:
دامنه های بلندِ مسیرِ چشم تو: مجموعه­ای از داستان­های کوتاه براساس سیرۀ امام رضا علیه السلام به قلم اعضای انجمن داستان نویسان حوزه
مسیحای طوس: شرح چهل کرامت برگزیده از امام رضا علیه السلام و مزار نورانی آن حضرت به قلم حمید احمدی جلفایی
زندگی نامۀ کوتاه و مستند امام رضا علیه السلام به قلم مهدی غلامعلی
زائر بامعرفت: شناخت­نامه­ای کوچک و روان دربارۀ مقام امام رضا علیه السلام براساس زیارت جامعۀ کبیره، تولید ادارۀ تدوین متون ترویجی دارالحدیث
زندگی بر چشمه­سار حدیث رضوی: گزیده ای از سخنان و احادیث حضرت امام رضا علیه السلام، به همت مجتبی فرجی.
در حضور دریا: گزیدۀ از بهترین سروده­های شاعران در مدح امام هشتم علیه السلام، به انتخاب حسین علیزاده.
نوشته روی دلم زودتر بیا: نثرهای ادبی دربارۀ زیارت امام رضا علیه السلام به قلم مصطفی پورنجاتی
گزیدۀ کتابشناسی امام رضا علیه السلام: معرفی کوتاه برترین کتابهای مربوط به سیره رضوی از گذشته تا امروز، به قلم هادی ربانی.
زندگانی امام علی بن موسی الرضا(ع) از ولادت تا شهادت دارای نکات بسیار ارزشمند و آموزنده است.
مدت نسبتاً طولانی امامت امام از یک سو و شکل‌گیری جریانات انحرافی و رخدادهای سیاسی از سوی دیگر، زندگی ایشان را از زندگی دیگر امامان ممتاز ساخته است.
به نظر می رسد دست اندر کاران همایش ملی حدیث رضوی تلاش کرده اند، سبک زندگی علمی، سیاسی و اقتصادی امام رضا(ع)، مهارت‌های زندگی، مناسبات انسانی، روابط خویشاوندی، تعامل با پیروان فرقه‌ها، تعامل با پیروان ادیان و شیوه‌های تربیتی امام رئوف را به عنوان محورهای این همایش، برجسته نمایند.
همانگونه که مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی بر توجه هرچه بیشتر به سبک زندگی دینی تأکید کردند بر همین اساس همایش حدیث رضوی امسال با رویکرد سبک زندگی دینی و با هدف استخراج گنجینه های ناب سیره امام رضا(ع) و عرضه آن به جامعه اسلامی بنا نهاده شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :