تاريخ : سه شنبه 1392/6/19 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28112
رویکرد همایش ملی حدیث رضوی کمک به احیاء تمدن نوین اسلامی است

رویکرد همایش ملی حدیث رضوی کمک به احیاء تمدن نوین اسلامی است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر«عبدالهادی مسعودی»، در گفتگو با پایگاه حدیث نت گفت: هدف اصلی همایش ملی حدیث رضوی در تولید آثارعلمی و پژوهشی کمک به احیاء تمدن نوین اسلامی است.

دبیر علمی همایش ملی حدیث رضوی افزود: در بخش تمدن همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما بخش سخت افزاری را خوب شروع کردیم و ادامه دادیم، اما در بخش نرم افزاری یعنی سبک تعامل در زندگی، زمینه فعالیت وجود دارد.
حجت الاسلام و المسلمین «مسعودی»، بیان داشت: در زمینه سیره و سبک زندگی رضوی مقالات بسیار خوبی به دبیرخانه همایش ارسال شده است و اگر بتوانیم نتیجه ارزیابی آثار را زیر بنای برنامه های اجتماعی در سطوح آموزش و پرورش، آموزش عالی و هنر قرار دهیم می توانیم بگوئیم بخشی از اهداف همایش تأمین شده است.
دبیر علمی همایش ملی حدیث رضوی بااشاره به نقش رسانه در اشاعه سبک زندگی دینی گفت:رسانه های دیداری و شنیداری، مطبوعات و خبرگزاری ها می توانند نتیجه آثار را در عرصه وسیع عرضه کنند و به مخاطب اصلی برسانند تا مخاطبان در برنامه ریزی و کارهای زیربنائی شان استفاده نمایند.
حجت الاسلام مسعودی، اظهار داشت: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در سال گذشته که در خراسان شمالی بیان داشتند، از سوی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث پیشنهاد موضوع همایش ملی حدیث رضوی با رویکرد (سبک زندگی دینی) مطرح شد.همچنین تقسیم دهگانه محورهای پژوهشی و علمی طی کار کارشناسی در جلسات متعدد بین کارشناسان علوم حدیث صورت گرفت.
وی تصریح کرد: تا کنون تعداد ۲۹۲ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است، این مقالات از سرتاسر کشور و تقریبا از تمام استانها ارسال شده است. سطح مقالات سطح خوب و علمی و قابل قبول است.
محل دبیرخانه داخل مؤسسه دارالحدیث قرار گرفته و مقالات سه بار بررسی شده است. بررسی اولیه که آیا داخل موضوع است یا نه و قابلیت راهیابی به مسابقه را دارد ، بررسی دوم، امتیاز دهی توسط شانزده تن از اساتید حوزه و دانشگاه و بررسی سوم، تعیین مقالات برتر در کمیته علمی برای اهدای جایزه صورت گرفته است.
دبیر علمی همایش ملی حدیث رضوی ابراز داشت: در تمامی داوری ها، کارشناسان مؤسسه دارالحدیث همکاری داشتنه اند. همچنین در جلسات هماهنگی و اجرائی همایش مؤسسه با اداره کل ارشاد هماهنگی مطلوبی صورت گرفت که پوشش خبری آن به عهده هر دو مرکز بوده است.
اگر چه این همایش ملی و در سطح کشوری برگزار شده است اما نزدیک به ده مقاله از محققان و اساتید خارجی ساکن در خارج از کشور نظیر عراق، تونس، مصر و کانادا به دبیرخانه همایش رسیده است .
حجت الاسلام مسعودی خاطر نشان کرد: ما در این همایش یک عرصه جدیدی را گشودیم به نام «نوقلمان». وسعی داشتیم زمینه برای کسانی که می خواهند برای اولین بار خود را بیازمایند فراهم کنیم.
وی افزود: بحمدالله تعدادی مقالات فرستاده شد اما در حدی نبود که در همایش به صورت مکتوب قابل عرضه باشد. ما علاقه مندیم در سالهای آینده این افراد بتوانند با کسب تجربه از این همایش در موضوعات دیگری مثل احیاء نسخ احادیث امام رضا علیه السلام، تفسیر روائی امام رضا (ع)، مناظرات کلامی و دیدگاههای متعدد امام رضا درباره سبک زندگی، معارف دینی، یاران امام رضا، آموزه های فقهی و کلامی شیعه پژوهش های خود را سامان دهی کنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :